Slovníček
A · B · C · D · E · F · G · H · Ch · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z
A
Above the fold – Above the fold je horní oblast webové stránky nebo aplikace viditelná bez rolování na první obrazovce. Ovlivňuje první dojem a motivuje uživatele…
Affordances – viz Vnímaný potenciál
Archetyp – Archetypy jsou abstraktní uživatelské modely definující celou skupinu uživatelů. Jsou založené na výzkumu a pomáhají vytvářet intuitivní digitální…
Atomický design – Atomický design (atomic design) je systematický přístup k návrhu komponent podle Brada Frosta. Díky modulárnímu přístupu pomáhá vytvářet škálovatelné a…
B
Běloučký kůň úpěl ďábelské ódy – Pangram je věta, která obsahuje všechna písmena dané abecedy alespoň jednou. Používá se v typografii, kaligrafii i textovém zpracování k testování a…
C
CRAP – CRAP (Contrast, Repetition, Alignment, Proximity) jsou základní principy vizuálního designu, které zajišťují přehlednost, konzistentnost a uživatelskou…
D
Defenzivní design – Defenzivní design předchází chybám, usnadňuje jejich pochopení a umožňuje snadné zotavení, čímž zlepšuje uživatelskou zkušenost.
Design by Committee – Design by Committee je postup, kdy návrhy podléhají skupinovému rozhodování. Vede k nevýrazným kompromisům bez vize. Design je sice týmová disciplína…
Don′t break the Web – viz Nerozbít web
Dopis z budoucnosti – Dopis z budoucnosti představuje smyšlenou zprávu, která popisuje stav, kdy je projekt či produkt již úspěšně dokončený a spuštěný. Využijete ho při…
E
Efekt Zeigarnikové je psychologický jev, podle něhož si lidé lépe pamatují nedokončené nebo přerušené úkoly než ty dokončené…
Evidence-based design – viz Návrh založený na důkazech
Eye-Tracking – Oční kamera sleduje pohyb očí při interakci s uživatelským rozhraním. Pomáhá zjistit, kam se lidé dívají, co přehlížejí a jak optimalizovat návrh pro…
F
Forgiving software – viz Odpouštějící software
Forma následuje funkci – Princip forma sleduje funkci představuje designérský a architektonický princip, který vzhled a tvar objektů podřizuje jeho funkci nebo účelu i na úkor…
G
GIGO: Garbage In, Garbage Out – Špatné vstupy vedou ke špatným výstupům. Pokud UX design vychází z chybných nebo nekvalitních podkladů, výsledný produkt bude trpět špatnou…
Graceful degradation a progressive enhancement – Graceful degradation a progressive enhancement: Dva webové přístupy. Od moderních funkcí s omezenou podporou až po univerzální základ s pokročilými…
Gulf of Evaluation – viz Propast realizace a propast vyhodnocení
Gulf of Execution – viz Propast realizace a propast vyhodnocení
H
Hero section – Hero sekce dominuje prvnímu dojmu webu. Přitahuje pozornost vizuálem, nadpisem a CTA. Posiluje branding a konverze, ale může zpomalit načítání a snížit…
HMW (How might we…) – viz Jak bychom mohli
Ch
Cherry picking – Jako cherry picking označujeme výběr jednotlivých prvků z různých návrhů namísto zvolení jedné varianty návrhu. Tento přístup vede k nekonzistentnímu…
I
It depends! – viz To záleží! Důvěřujte mi.
J
Jak bychom mohli – Jak bychom mohli – otázka používaná v designérských procesech jako designérská výzva v zadání.
Jakobův zákon – UX zákon Jakoba Nielsena říká, že uživatel očekává, že nové weby budou fungovat stejně jako ty, které již znají. Dodržování zavedených vzorců usnadňuje…
K
Konzistentnost není uniformita – Konzistentnost zlepšuje orientaci a důvěru uživatelů. Uniformita unavuje a vede k designové slepotě. Design má být rozmanitý, přizpůsobený potřebám…
L
Lidé na webu nečtou – Lidé na webu nečtou. Skenují, přeskakují a hledají, co potřebují. Když to nenajdou hned, stránku zavřou a jdou jinam.
Long-Term Support – Produktová strategie Long-Term Support zajišťuje stabilitu a bezpečnost aplikací i webů díky dlouhodobé podpoře. Uživatelé ocení předvídatelnost…
Lorem ipsum – Lorem ipsum je označení pro slepý text používaný v návrhu webů a aplikací k testování designu. Pomáhá vizualizovat návrh tam, kde chybí obsah.
M
Mentální model – Mentální model je představa lidí o fungování věcí. Liší se a vyvíjí se zkušenostmi jednotlivců a podle kontextu. Designéři mentální modely zkoumají, aby…
Model uživatele – viz Archetyp
N
Návrh založený na důkazech – Evidence-based design využívá výzkum a data k návrhu produktů a služeb. Snižuje rizika a zlepšuje kontrolu nad vývojem. Často se kombinuje s dalšími…
Nerozbít web – Don′t break the Web – zásada, že i nová řešení mají fungovat na zařízeních bez podpory konkrétních technologií, aby internet zůstal otevřený, přístupný…
O
Obrácená pyramida – viz Převrácená pyramida
Oční kamera – viz Eye-Tracking
Odpouštějící software – Odpouštějící software toleruje lidské chyby a umožňuje snadné zotavení. Cílem je zlepšení uživatelského zážitku a zvýšení spolehlivosti systému.
P
Pangram – viz Běloučký kůň úpěl ďábelské ódy
Progressive enhancement – viz Graceful degradation a progressive enhancement
Propast realizace a propast vyhodnocení – Propast realizace a vyhodnocení – Jak snadno zjistit, jak lze věc použít a co se s ní po použití stalo.
Převrácená pyramida – Převrácená pyramida je způsob psaní, kde jsou klíčové informace uvedené hned na začátku a až pak následují detaily. Usnadňuje čtení, zlepšuje…
Q
R
Retrospektiva – Retrospektiva je setkání projektového týmu nad reflexí uplynulé práce. Spolupracovníci se na ní snaží identifikovat úspěchy a hledají možnosti zlepšení…
S
Skeleton screen – Skeleton screen zlepšuje uživatelskou přívětivost při načítání obsahu tím, že zobrazují obrysy prvků místo prázdných obrazovek nebo rotujících…
Slepý text – viz Lorem ipsum
T
Teslerův zákon a teorie vodní postele – Teslerův zákon říká, že složitost systému nelze eliminovat – lze ji pouze přesunout na uživatele. Teorie vodní postele předpokládá, že složitost…
To záleží! Důvěřujte mi. – It depends! Trust me. – Designérská odpověď vyjadřující závislost řešení na kontextu a nutnost důvěry v odborné rozhodování. Klíčová fráze ilustrující…
U
Univerzální design – Univerzální design – přístup k tvorbě produktů a služeb, které jsou přístupné a použitelné pro co nejširší spektrum uživatelů bez potřeby dalšího…
V
Vnímaný potenciál – Vnímaný potenciál (affordances) označuje možnosti použití objektu vyplývající z jeho vlastností. Koncept je klíčový pro intuitivní design.
W
WYSIWYG (What You See Is What You Get) – WYSIWYG nástroje umožňují vizuální tvorbu webových stránek bez znalosti kódování…
X
Y
You are not the user – slogan odkazuje k mylnému předpokladu, že ostatní lidé sdílejí naše potřeby a očekávání. Při návrhu
Z
Zeigarnik effect – viz Efekt Zeigarnikové
A · B · C · D · E · F · G · H · Ch · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z