Slovníček

Do slovníčku často přibývají nová slovíčka. Nechte si posílat upozornění na změny nebo sledujte RSS.

A · B · C · D · E · F · G · H · Ch · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

A

Above the fold – Above the fold je horní oblast webové stránky nebo aplikace viditelná bez rolování na první obrazovce. Ovlivňuje první dojem a motivuje uživatele…

Affordances – viz Vnímaný potenciál

Archetyp – Archetypy jsou abstraktní uživatelské modely definující celou skupinu uživatelů. Jsou založené na výzkumu a pomáhají vytvářet intuitivní digitální…

Atomický design – Atomický design (atomic design) je systematický přístup k návrhu komponent podle Brada Frosta. Díky modulárnímu přístupu pomáhá vytvářet škálovatelné a…

▲ nahoru

B

Bannerová slepota – Bannerová slepota je jev, při kterém uživatelé přehlížejí části rozhraní připomínající reklamu, i když obsahují důležité nebo užitečné informace.

Běloučký kůň úpěl ďábelské ódy – Pangram je věta, která obsahuje všechna písmena dané abecedy alespoň jednou. Používá se v typografii, kaligrafii i textovém zpracování k testování a…

Bounce rate – viz Míra okamžitého opuštění

Bug – neviditelný důsledek mylného předpokladu vývojáře, který se projeví až v reálném provozu a ukáže, že realita je vždy složitější než testy.

▲ nahoru

C

Cognitive load – viz Kognitivní zátěž

CRAP – CRAP (Contrast, Repetition, Alignment, Proximity) jsou základní principy vizuálního designu, které zajišťují přehlednost, konzistentnost a uživatelskou…

▲ nahoru

D

Defenzivní design – Defenzivní design předchází chybám, usnadňuje jejich pochopení a umožňuje snadné zotavení, čímž zlepšuje uživatelskou zkušenost.

Design by committee – Design by Committee je postup, kdy návrhy podléhají skupinovému rozhodování. Vede k nevýrazným kompromisům bez vize. Design je sice týmová disciplína…

Design tokeny – Design tokeny ukládají základní hodnoty, jako jsou barvy, velikosti písma nebo mezery.

Design zaměřený na člověka – přístup k navrhování, který klade důraz na lidské potřeby a zkušenosti a staví člověka do středu každého rozhodnutí.

Designérské nastavení mysli – zaměřuje se na člověka a iterativní přístup k řešení problémů. Klade důraz na empatii, nepředpojatost, tvořivost a experimentování jako zdroj inovací.

Don′t break the Web – viz Nerozbít web

DRY – Don’t repeat yourself je princip, který pomáhá vývojářům psát přehlednější a efektivnější kód tím, že snižuje zbytečné opak…

Dopis z budoucnosti – Dopis z budoucnosti představuje smyšlenou zprávu, která popisuje stav, kdy je projekt či produkt již úspěšně dokončený a spuštěný. Využijete ho při…

▲ nahoru

E

EEAT – představuje rámec pro hodnocení kvality obsahu podle Googlu: zkušenost, odbornost, autorita a důvěryhodnost…

Efekt Zeigarnikové viz Jev Zeigarnikové

Error prevention – viz Předcházení chybám

Evidence-based design – viz Návrh založený na důkazech

Eye-tracking – Oční kamera sleduje pohyb očí při interakci s uživatelským rozhraním. Pomáhá zjistit, kam se lidé dívají, co přehlížejí a jak optimalizovat návrh pro…

▲ nahoru

F

Fittsův zákon – Čím dál je cíl a čím je menší, tím déle trvá se na něj trefit. Větší a blíže znamená rychlejší zásah.

Flow – Flow je stav hlubokého soustředění, při němž člověk ztrácí pojem o čase. V digitálním prostředí umožňuje vytvářet příjemné, smysluplné a navazující uživatelské zážitky.

Forgiving software – viz Odpouštějící software

Forma následuje funkci – Princip forma sleduje funkci představuje designérský a architektonický princip, který vzhled a tvar objektů podřizuje jeho funkci nebo účelu i na úkor…

▲ nahoru

G

GIGO: Garbage in, garbage out – Špatné vstupy vedou ke špatným výstupům. Pokud UX design vychází z chybných nebo nekvalitních podkladů, výsledný produkt bude trpět špatnou…

Graceful degradation a progressive enhancement – Graceful degradation a progressive enhancement: Dva webové přístupy. Od moderních funkcí s omezenou podporou až po univerzální základ s pokročilými…

Guerrilla testing – Jednoduchá metoda testování, při níž získáváme zpětnou vazbu od uživatelů v jejich běžném prostředí, například v kavárně nebo na ulici.

Gulf of evaluation – viz Propast realizace a propast vyhodnocení

Gulf of execution – viz Propast realizace a propast vyhodnocení

▲ nahoru

H

Hero section – Hero sekce dominuje prvnímu dojmu webu. Přitahuje pozornost vizuálem, nadpisem a CTA. Posiluje branding a konverze, ale může zpomalit načítání a snížit…

Heuristiky použitelnosti – Nielsenovy heuristiky jsou pravidla, která pomáhají navrhovat rozhraní, jež uživatele nefrustrují – a často zabrání drahým chybám…

HMW (How might we…) – viz Jak bychom mohli

Hrubý návrh – Rychlý a flexibilní způsob, jak v rané fázi vývoje webu nebo aplikace otestovat nápady zaměřené na použitelnost a tok uživatele bez zbytečných detailů.

Human-centered desig – viz Design zaměřený na člověka

▲ nahoru

Ch

Cherry picking – Jako cherry picking označujeme výběr jednotlivých prvků z různých návrhů namísto zvolení jedné varianty návrhu. Tento přístup vede k nekonzistentnímu…

Chyba návrhu – viz Bug

▲ nahoru

I

It depends! – viz To záleží! Důvěřujte mi.

Iterace – Iterace představuje opakovaný proces postupného vylepšování produktu nebo systému na základě testování, zpětné vazby a analýzy…

▲ nahoru

J

Jak bychom mohli – Jak bychom mohli – otázka používaná v designérských procesech jako designérská výzva v zadání.

Jakobův zákon – UX zákon Jakoba Nielsena říká, že uživatel očekává, že nové weby budou fungovat stejně jako ty, které již znají. Dodržování zavedených vzorců usnadňuje…

Jev Zeigarnikové – je psychologický jev, podle něhož si lidé lépe pamatují nedokončené nebo přerušené úkoly než ty dokončené…

Job story – Job story popisuje uživatelské potřeby pro vývoj softwaru. Zaměřuje se na kontext, motivaci a očekávaný výsledek…

▲ nahoru

K

Keep it simple and stupid (KISS) – zásada, která říká, že jednoduchost není o chudosti, ale o přirozené použitelnosti.

Kognitivní zátěž – Kognitivní zátěž představuje míru mentální námahy potřebné k používání rozhraní.

Konzistentnost není uniformita – Konzistentnost zlepšuje orientaci a důvěru uživatelů. Uniformita unavuje a vede k designové slepotě. Design má být rozmanitý, přizpůsobený potřebám…

Kouzelné propojení, kouzelný odkaz – Magic link authentication

Křivka uživatelského uspokojení – ukazuje, jak se proměňuje spokojenost uživatelů v čase a jak spokojenost ovlivňuje jejich zapojení…

Kvantita plodí kvalitu – Kvantita plodí kvalitu je princip vývoje produktů, který dává přednost rychlé iteraci a množství výstupů před časnou dokonalostí…

▲ nahoru

L

Laws of UX – viz Efekt Zeigarnikové, Fittsův zákon, Jakobův zákon, Teslerův zákon

Lazy loading – je technika, která výrazně zrychluje načítání webových stránek. Načítá pouze to, co uživatel skutečně potřebuje, až ve chvíli, kdy to potřebuje…

Lazy registration – Lazy registration je návrhový vzor návrhu UX, který umožňuje používat digitální produkt ještě před registrací, čímž snižuje překážky v…

Lidé na webu nečtou – Lidé na webu nečtou. Skenují, přeskakují a hledají, co potřebují. Když to nenajdou hned, stránku zavřou a jdou jinam.

Long-term support – Produktová strategie long-term support (LTS) zajišťuje stabilitu a bezpečnost aplikací i webů díky dlouhodobé podpoře. Uživatelé ocení předvídatelnost…

Lorem ipsum – Lorem ipsum je označení pro slepý text používaný v návrhu webů a aplikací k testování designu. Pomáhá vizualizovat návrh tam, kde chybí obsah.

Love letter – viz Milostný dopis

Low-fidelity design – viz Hrubý návrh

Lucidní čtení – viz Lidé na webu nečtou

▲ nahoru

M

Magic link authentication – Autentizace kouzelným odkazem je metoda přihlášení bez hesla. Uživatel obdrží jednorázový odkaz e-mailem a získá okamžitý přístup ke svému účtu.

MAYA: Most advanced yet acceptable – Princip MAYA pomáhá v UX designu vyvažovat inovace s povědomostí, aby byly produkty přijatelné a snadno osvojitelné.

Mentální model – Mentální model je představa lidí o fungování věcí. Liší se a vyvíjí se zkušenostmi jednotlivců a podle kontextu. Designéři mentální modely zkoumají, aby…

Milostný dopis – kvalitativní výzkumná technika v UX, při níž uživatelé vyjadřují emocionální vztah k digitálním produktům prostřednictvím dopisů…

Míra okamžitého opuštění – označuje podíl návštěvníků, kteří vstoupí na webovou stránku a bez jakékoli další interakce ji opustí.

Model uživatele – viz Archetyp

Model zralosti UX – Strukturovaný rámec pro hodnocení, jak dobře organizace začleňuje uživatelskou zkušenost do vývoje produktů…

▲ nahoru

N

Návrh založený na důkazech – Evidence-based design využívá výzkum a data k návrhu produktů a služeb. Snižuje rizika a zlepšuje kontrolu nad vývojem. Často se kombinuje s dalšími…

Nerozbít web – Don′t break the Web – zásada, že i nová řešení mají fungovat na zařízeních bez podpory konkrétních technologií, aby internet zůstal otevřený, přístupný…

▲ nahoru

O

Obrácená pyramida – viz Převrácená pyramida

Oční kamera – viz Eye-Tracking

Odložená registrace – viz Lazy registration

Odpouštějící software – Odpouštějící software toleruje lidské chyby a umožňuje snadné zotavení. Cílem je zlepšení uživatelského zážitku a zvýšení spolehlivosti systému.

▲ nahoru

P

Pangram – viz Běloučký kůň úpěl ďábelské ódy

Paralelní design – Paralelní design je kreativní proces, při kterém více návrhářů současně vytváří různá řešení jednoho problému, aby se nalezl nejlepší možný směr.

Participativní design – Participativní design (spolutvorba) je způsob navrhování, při kterém se lidé přímo podílejí na tvorbě produktu nebo služby.

Pixel perfect – přístup k vývoji webů a aplikací, kde finální verze přesně odpovídá návrhu designéra.

Progressive enhancement – viz Graceful degradation a progressive enhancement

Použitelnost – vlastnost systému, která rozhoduje o tom, jestli s ním lidé zvládnou něco udělat bez frustrace.

Propast realizace a propast vyhodnocení – Propast realizace a vyhodnocení – Jak snadno zjistit, jak lze věc použít a co se s ní po použití stalo.

Předcházení chybám – zásada návrhu zaměřeného na člověka, která pomáhá uživatelům vyhnout se omylům dříve, než k nim dojde.

Převrácená pyramida – Převrácená pyramida je způsob psaní, kde jsou klíčové informace uvedené hned na začátku a až pak následují detaily. Usnadňuje čtení, zlepšuje…

Přichytit na mřížku – designový princip a nástroj pro zarovnávání prvků do neviditelného systému, který zajišťuje konzistentnost, přesnost…

▲ nahoru

Q

Quantity leads to quality – viz Kvantita plodí kvalitu

▲ nahoru

R

Retrospektiva – Retrospektiva je setkání projektového týmu nad reflexí uplynulé práce. Spolupracovníci se na ní snaží identifikovat úspěchy a hledají možnosti zlepšení…

▲ nahoru

S

Skeleton screen – Skeleton screen zlepšuje uživatelskou přívětivost při načítání obsahu tím, že zobrazují obrysy prvků místo prázdných obrazovek nebo rotujících…

Skenování textu – viz Lidé na webu nečtou

Skunčí dílna – principy tajného vývoje, které ukazují, jak inovovat mimo byrokratická omezení a firemní politiky.

Slepý text – viz Lorem ipsum

Snap to grid – viz Přichytit na mřížku

Spolutvorba – viz Participativní design

▲ nahoru

T

Teslerův zákon a teorie vodní postele – Teslerův zákon říká, že složitost systému nelze eliminovat – lze ji pouze přesunout na uživatele. Teorie vodní postele předpokládá, že složitost…

To záleží! Důvěřujte mi. – It depends! Trust me. – Designérská odpověď vyjadřující závislost řešení na kontextu a nutnost důvěry v odborné rozhodování. Klíčová fráze ilustrující…

▲ nahoru

U

Univerzální design – Univerzální design – přístup k tvorbě produktů a služeb, které jsou přístupné a použitelné pro co nejširší spektrum uživatelů bez potřeby dalšího…

Usability – viz Použitelnost

User delight curve – viz Křivka uživatelského uspokojení

UX laws – viz Efekt Zeigarnikové, Fittsův zákon, Jakobův zákon, Teslerův zákon

UX maturity model – viz Model zralosti UX

▲ nahoru

V

Vědomé čtení – viz Lidé na webu nečtou

Vibe coding – Vibe coding je metoda tvorby softwaru pomocí umělé inteligence, při níž vývojáři zadávají pokyny v přirozeném jazyce a model generuje kód…

Vnímaný potenciál – Vnímaný potenciál (affordances) označuje možnosti použití objektu vyplývající z jeho vlastností. Koncept je klíčový pro intuitivní design.

▲ nahoru

W

Wireflow – nástroj, který spojuje vzhled obrazovek s tokem uživatelských akcí – a dává tak logiku celému návrhu.

WYSIWYG (what you see is what you get) – WYSIWYG nástroje umožňují vizuální tvorbu webových stránek bez znalosti kódování…

▲ nahoru

X

▲ nahoru

Y

You are not the user – slogan odkazuje k mylnému předpokladu, že ostatní lidé sdílejí naše potřeby a očekávání.

▲ nahoru

Z

Zákony UX – viz Efekt Zeigarnikové, Fittsův zákon, Jakobův zákon, Teslerův zákon

Zeigarnik effect – viz Jev Zeigarnikové

Zero UI – koncept interakce s technologiemi bez tradičních rozhraní, využívající hlas, gesta, umělou inteligenci a v budoucnu i ovládání myšlenkami.

▲ nahoru

A · B · C · D · E · F · G · H · Ch · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z