Řekni si o web #41
Ahoj! Události se vymkly z kloubů. Minimum Business Increment pomůže s prioritizací. Písmo podtrhne charakter značky. Budoucnost je bez drátů!
Telegraficky
Dataři propuštění ze Seznam Zpráv už nasbírali 200+ předplatitelů.
Prezident doporučuje vládě, aby digitalizaci vedl odborník.
Češi nemají rádi reklamu na internetu.
NÚKIB zaznamenal v září tři dokonané útoky ransomware.
Evropská komise tlačí na Temu.
Identita šla do kin a na výstavu.
Každý den vám připravujeme jednohubky na našem webu (RSS feed, Twitter, Threads a Bluesky).
Linkodrom
Minimum Business Increment (MBI) pomůže s prioritizací v agilním produktovém vývoji. MBI představuje nejmenší množství práce, které je potřeba dokončit, aby se dala doručit konkrétní obchodní hodnota. Zahrnuje pouze nezbytné změny, které mají přímý dopad na obchodní cíle. Je specifické tím, že vyžaduje, aby výsledný produkt byl hned použitelný a poskytoval jasně definovanou hodnotu, která má okamžitý a hmatatelný přínos pro podnikání.
Zatímco před uvedením produktu na trh budete pravděpodobně pracovat s pojmem Minimum Viable Product (MVP), který se soustředí na zákazníka a jeho potřeby, při rozvoji produktu sáhnete spíš po MBI. Cílem MVP je doručit minimální funkční verzi produktu, která umožní získat zpětnou vazbu a otestovat základní hypotézu produktu. Naopak cílem MBI je doručit funkci nebo část produktu, která přinese přímou hodnotu podnikání a přispěje k dosažení obchodních cílů.
Písmo podtrhne charakter značky. „Když jsem začínal s grafickým designem, nebylo tolik kvalitních bezplatných písem a fonty se pirátily,“ říká Martin u kafe na benzínce cestou z Českých Budějovic. Pirátil se software, filmy, hudba, fotografie z fotobank, knížky… Dnes jsme si zvykli, že všechno, co k práci potřebujeme, máme k dispozici v předplatném Adobe CC a podobných. U písem nám velkou službu dělá sbírka volně použitelných fontů Google Fonts.
V tom množství je ale těžké se vyznat a sklouzáváme k pohodlnosti. Používáme stále dokola osvědčená písma. Na webu sáhneme znovu po systémových fontech, protože se rychle načtou. Loga jsou jen názvy napsané známým fontem. Vracíme se tak k estetice osmdesátých let, kdy byla i v písmech velmi omezená nabídka, a když se řeklo řeznictví, trafika nebo lahůdky, každý grafik hned věděl, jakým písmem bude vyvedený vývěsní štít.
V devadesátých letech se i v typografii začalo něco dít. Digitální typografie najednou uvolnila stavidla kreativitě, která u fotografické reprodukce nebo plakátových písem ze dřeva nebyla možná. Iniciativu převzala generace Aleše Najbrta a Františka Štorma. Hltali jsme časopisy jako Živel a fonty od experimentálních písmolijen jako Emigre. Filmové plakáty, kde se realizovali grafici před Sametovou revolucí, nahradily booklety kompaktních disků.
Dnes má webová typografie k dispozici spoustu nástrojů, kterým ještě do nedávna vládli jen tiskový grafici. Můžeme kontrolovat zobrazení na úrovni znaku, můžeme texty animovat, máme alternativní znaky v OpenType, můžeme vymaskovat tvary znaků, obtékat vymaskovaný obrázek, psát na křivce… Přesto se velká část webové typografie stále odehrává na úrovni bitmapových reprodukcí a SVG. Na štěstí se najdou i ostrůvky pozitivní deviace a nespoutané kreativity.
Vstříc pestrosti jde i nabídka renomované písmodílny Dalton Maag, která designérským agenturám nabízí volný přístup ke svým 1400 písmům přes platformu FontPass. Kreativci mohou využít písma pro vlastní branding a projekty, a dokonce i pro klientské zakázky, ovšem bez možnosti přibalit zdrojové písmo zdarma. Za velkorysou nabídkou je samozřejmě očekávání prodeje licencí klientům kreativních agentur, ale i tak je to příležitost vystoupit z šedi obvykle používaných fontů.
Jak dobře rozumíte typografii? Máte v oku správný poměr mezi velikostí písma, řádkovým prokladem a délkou řádku? Matej Latin přišel s didaktickou vizualizací ve formě rovnostranného trojúhelníku – ten má všechny tři strany i vnitřní úhly stejně velké. V ideálním případě jsou všechny tři míry v harmonii, ale pokud je nějaká z nich mimo, trojúhelník se vychýlí nebo zploští.
Doporučovaná velikost písma základního textu pro mobily je 16 px, na desktopu klidně 18—22 px. Může se lišit v závislosti na čitelnosti písma, která je daná především výškou malých písmen a otevřeností smyček znaků. Výška řádku pro zobrazení na displeji se stanovuje mezi násobky 1,3 a 1,7 velikosti písma a esteticky přijatelná délka řádku bývá 45 až 75 znaků.
Svůj odhad můžete otestovat na webu Better Web Type s pomocí zábavné hry.
Život s technologiemi
Zkuste to bez drátů! Když jsem byl poprvé v Apple Storu, zaujalo mě, jak důkladně měli schované kabely, vzpomíná Martin. A to tehdy měl Apple bezdrátovou nanejvýš myš a klávesnici. Od displeje byl kabel hned svedený do průchodky v desce stolu a pak dutinkou v noze stolu rovnou pod podlahu.
Říká se, že kabely nesnášel Steve Jobs. V jednom rozhovoru se rozněžňuje nad počítačem HP 9100A z roku 1968, který byl celý v jednom kuse. Žádná klávesnice a displej připojené přes kabel. A i když Apple později přišel s koncepcí all-in-one počítače iMac, nejspíš to u Jobse s těmi kabely nebylo tak horké, protože – podívejte, co měl na stole.
Zatím na noc odkládáme telefon, sluchátka a hodinky na bezdrátovou nabíječku. No, moment – jak bezdrátovou‽ Vždyť k té nabíječce vede kabel‼ Škoda, že Nikola Tesla svůj nápad na bezdrátový přenos elektrické energie nedotáhl do produkčního stádia. Kabelů je ale opravdu o dost méně, než bývalo. Určitě pomáhá i sjednocení koncovek na USB-C. Oč méně je kabelů, o to více je nabíjení.
Na čem právě pracujeme
Minulý týden jsme vyjeli na Čtvrtkon do Českých Budějovic. Diskutovali jsme o funkčním nastavení webových zakázek. Jak sepsat zadání, jak vybírat dodavatele a co dělat, aby zakázka dobře odsýpala. To je téma naší knížky. Za měsíc bude v Budějovicích kromě klasického komunitního setkání také konference ČtvrtCon. Lístky stojí jako v kině a zbývá jich už jen čtvrt-kapacity. Jestli to máte do Budějc (Říkám to správně?) blízko, moc neotálejte s nákupem.
Tip z naší knihy
Naučte se rozeznat kvalitní reference
Reference dodavatelů mohou na první pohled oslnit, ale nenechte se zmást jen velkými značkami. Často se stává, že někdo uvádí spolupráci s významným klientem, aniž by upřesnil, co přesně na projektu dělal.
Pokládejte správné otázky
Zjistěte, co konkrétně dodavatel pro daného klienta vytvořil. Šlo o klíčovou roli, nebo jen o drobnou část? Ověřte si, jak postupoval, s jakými výzvami se vypořádal a jaký byl jeho přínos. Případové studie mohou odhalit hodně.
Ověřte si reference
Požádejte o kontakty na předchozí klienty a zeptejte se na jejich zkušenosti. Zjistíte, zda spolupráce probíhala hladce a jak dnes výstupy fungují.
Nenechte se unést logy
Nenechte se ohromit velkými jmény. Raději požadujte konkrétní ukázky, které vám pomohou posoudit reálnou přidanou hodnotu a odbornost dodavatele.
Ještě pořád stihnete spoustu zajímavých komunitních akcí a konferencí, ať už v Praze, Brně nebo online. Podívejte se do našeho přehledu, a pokud vám v něm nějaká vaše oblíbená akce chybí, napište nám.
A to je z třetího říjnového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Před 87 lety vyhrála Velkou Pardubickou poprvé žena, a pak už nikdy. Díky, že nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud máte nápad, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.