Lupa píše, že Úřad pro ochranu osobních údajů šetří praxi souhlas nebo zaplať, kdy návštěvníci webu musí buď zaplatit, nebo poskytnout souhlas s cílením reklam. Seznam.cz dostal předběžné opatření a nesmí tento souhlas získávat, Mafra i CNC jsou rovněž vyšetřovány, avšak bez stejných zákazů.
Model vyvolává otázky o svobodě volby uživatelů a dodržování GDPR, přičemž evropské regulace v této oblasti nejsou jednotné. Vydavatelé hájí tento model jako nezbytný pro financování obsahu.
Vývoj sporu závisí na dalším stanovisku Evropského sboru pro ochranu osobních údajů. Ten se k problematice vyjádřil už v dubnu, jak jsme psali v Řekni si o web #17. Podle stanoviska EDPB takový model často porušuje požadavky na platný souhlas podle GDPR. Uživatelům by měla být nabídnuta bezplatná alternativa bez cílené reklamy.
Od modelu po nátlaku regulátorů v EU ustoupila Meta (Facebook a spol.). Běžný je naopak u německých médií.
(Foto k upoutávce: Kenny Eliason, Unsplash)