Intuitivní ovládání, strmá křivka učení, learnability, recognition vs. recall – to jsou termíny, o kterých se UX designéři baví u komplexních rozhraní a často hledají inspiraci v herním designu. Super Mario Bros., vydaný v roce 1985, je považován za učebnici herního designu.
„Hra odměňuje zvědavost a objevování. Každý blok, nepřítel i objekt nabízí lekci, aniž by si toho hráč vůbec všiml.“
Úvodní úroveň 1–1 nabízí doslova neviditelný tutoriál, kdy hráče vede přirozeným způsobem bez jediného slova. Hra hráče instinktivně směruje doprava, kde narazí na Goombu – první výzvu, jež ho naučí základním mechanikám jako vyhýbání se a skákání.
Další prvky, jako bloky s otazníkem či houby, motivují hráče k objevování a učení prostřednictvím hry samotné. Tento přístup inspiroval další hry, včetně The Legend of Zelda a Dark Souls, a dodnes platí za vzor inovativního designu. Lorenzo Ardeni strávil studiem herního principu Super Maria spoustu času ;) a sepsal pro nás ty nejzajímavější postřehy.
(Upoutávka: Brandon Schmidt, Unsplash)