Socials si do svého podcastu letos zvali jednu osobnost za druhou, a tak si můžete udělat svůj osobní barcamp. Hned teď. Stačí přihodit epizody do fronty k přehrávání. Jenom jestli chcete stihnout kompletní program, budete muset poslouchat dvojnásobnou rychlostí. A protože epizody od Socials zavánějí sausage festem, zamícháme vám mezi chlapce i pár epizod z loňského podcastu UX Friendly od Šimona Jůna.
Petra Dolejšová
(digitální a internetové právo)
Advokátka Petra Dolejšová v podcastu radí, jak správně právně nastavit e-shop. Vysvětluje rozdíly mezi zárukou a odpovědností za vady, upozorňuje na časté chyby v obchodních podmínkách a popisuje, jaká pravidla platí pro spolupráci s influencery. Důležitou část věnuje GDPR a správnému nastavení cookies lišty. Navíc popisuje, jak se bezpečně chovat při využívání AI v marketingu, a varuje před riziky při zpracování osobních údajů. Zmiňuje také aktuální právní trendy v oblasti ochrany spotřebitele a důležitost transparentnosti v komunikaci se zákazníky.
„Neznamená to, že můžeme mít výprodej jen 30 dnů… Musíme uvést nejnižší cenu 30 dnů před poskytnutím první slevy.“
„Pokud chci e-mailing, existují jen dvě možnosti: lidé se přihlásili k odběru, nebo jsou to zákazníci, kteří mi to nezakázali.“
„Pro mnoho lidí je GDPR synonymem složitosti, ale základní pravidla jsou jednoduchá.“
„Smlouva není jen papír, stačí, když jsou podmínky domluvené, třeba i v e-mailu.“
„Když tvoříte obsah pomocí AI, mějte na paměti autorská práva a vyhněte se kopírování stylů konkrétních tvůrců.“
Lukáš Pítra
(customer experience)
Lukáš Pítra, expert na zákaznickou zkušenost, zdůrazňuje důležitost přímé komunikace mezi e-shopy a zákazníky, kteří přinášejí klíčové poznatky. Firmy často přeceňují pozitivní hodnocení na Heurece nebo spokojenost na základě malého vzorku dat, a opomíjejí hlubší pohled. Klíčem k úspěchu v roce 2024 bude podle něj schopnost získávat skutečnou zpětnou vazbu od zákazníků, čímž se výrazně posiluje jejich loajalita. Jednoduchá, ale efektivní opatření, jako je volání zákazníkům či lepší balení zásilek, mohou podpořit prodej a vytvořit přidanou hodnotu, která konkuruje automatizovaným řešením velkých e-commerce hráčů.
„Začátky bývají krušné, ale když se firmy naučí naslouchat zákazníkům, zkušenost se zlepší a vztah se prohloubí.“
„Typickým problémem české e-commerce je epidemie ‘myslím si‘, kde firmy předpokládají, co zákazníci chtějí, ale neověří si to přímo s nimi.“
„Firmy ztrácejí přehled o zákaznické zkušenosti, když se soustředí jen na Heureka nebo tiketovací systémy, které zachycují jen zlomek nespokojených zákazníků.“
Michal Krutiš
(e-commerce marketing)
V podcastu s marketingovým stratégem Michalem Krutišem zazní především otázky o budoucnosti české e-commerce a nutnosti strategických změn. Podle něj „SEO pomalu umírá“ a e-shopy čelí výzvám, které zvýraznil covid. V popředí je potřeba investic do silné značky a kvalitní byznysové strategie, jež zahrnuje pečlivě promyšlený marketingový mix i adaptaci na rostoucí ceny kliků a PPC. Krutiš doporučuje zaměřit se na různé kanály a především dobře rozumět zákaznickým segmentům. Varuje, že bez dlouhodobého plánu čeká menší e-shopy těžká zkouška v podobě rostoucí dominance marketplace hráčů.
„Minulý rok byl pro e-shopy slabší. Po covidu, kdy všechno rostlo, to ale nebylo překvapení.“
„SEO je dnes hlavně pro ty, kdo dělají obsah, u e-shopů jeho význam klesá.“
„Dnes musíme zákazníky učit se vracet. Akvizice zákazníků je mnohem těžší než dřív.“
Markéta Švidrnochová
(produktový design)
STRV, česká technologická firma, která stojí za aplikacemi jako Tinder či The Pump, se specializuje na vytváření design konceptů, které zaujmou klienty na první pohled. Tyto koncepty jsou nástrojem k oslovení potenciálních klientů a často zahrnují inovativní řešení jako nové funkce nebo uživatelské rozhraní. Interní projekty STRV Labs se zaměřují na vlastní produkty, čímž se firma postupně přesouvá k modelu produktové společnosti. STRV využívá i nástroje jako Figma a umělou inteligenci, což usnadňuje práci na širokém spektru projektů.
„Primárně jsme agentura, ale chceme se více zaměřovat na vlastní startupy.“
„STRV je vlastně zkratka od strive, neboli o něco usilovat.“
„Díky Tinderu jsme se toho hodně naučili a mohli jsme ty znalosti využít pro naše projekty.“
Lukáš Hertl
(e-mailový marketing)
Lukáš Hertl, odborník na email marketing, vysvětluje, proč by e-shopy měly využívat emailing jako jeden z klíčových nástrojů pro růst. V podcastu popisuje výhody vlastní databáze kontaktů, efektivní segmentaci a strategii pro automatizaci kampaní. Začátečníkům doporučuje zaměřit se na základní nastavení – sběr kontaktů přes pop-upy, nastavení jednoduchých automatizací jako uvítací emaily, a postupné budování vztahu s databází. Podle Hertla je také důležité pracovat s kvalitní segmentací a AB testováním předmětů a obsahu emailů pro dosažení lepší míry otevření a konverzí.
„Email marketing je jediný kanál, který je opravdu váš; databáze kontaktů patří jen vám.“
„Když se s emailingem začne pozdě, kontakty nemusí na značku reagovat a šance na reaktivaci je mizivá.“
„Pop-up s lákavou pobídkou má vysokou konverzi, ale gamifikace jako škrábací losy nebo kola štěstí může kontaktů přivést ještě více.“
Lucia Rellová
(content design)
Content design se stává klíčovou součástí produktových týmů, obdobně jako UX design před lety. Content designer, na rozdíl od UX writera a copywritera, nejen píše, ale také přizpůsobuje obsah pro specifické potřeby uživatelů, čímž zvyšuje použitelnost a efektivitu produktů. Lucia Rellová, senior content designerka v Kiwi.com, vysvětluje, že hlavní hodnotou content designera je schopnost optimalizovat komunikaci produktu pro intuitivní uživatelskou zkušenost. Ačkoliv není podmínkou být rodilý mluvčí, znalost jazyka a práce s nástroji a pluginy jako Figma či UXPin je zásadní.
„Ten UX writer a content designer to sú veľmi podobné termíny ... content dizajn je taký širší pojem, ktorý sa začal nedávno používať.“
„Ja by som povedala, že to samotné písanie je tak určite maximálne polovica môjho času ... ale záleží od projektov.“
„Ak je napríklad niečo veľmi, veľmi ťažké napísať ... tak väčšinou je tam problém v tom základnom dizajne.“
„Mnohé firmy sa neuvedomujú, že ten content dizajn nie je len o tom, aby to bolo gramaticky správne ... ale aby to bolo jednoduché a zrozumiteľné.“
Zbyšek Nádeník
(UX design)
Cena placené reklamy roste, a proto by e-shopaři měli investovat do optimalizace uživatelské zkušenosti (UX) a konverzního poměru. UX specialista Zbyšek Nádeník, který radí i velkým klientům jako HP Market, shrnuje, že UX v e-commerce by mělo odstranit zákaznické obavy, jako jsou nespolehlivé doručení nebo nedostatečné informace na stránkách produktů. Důležité je zejména testování webu s cílovou skupinou, ať už prostřednictvím uživatelského testování, dotazníků nebo expertních analýz. Jedině s kvalitním UX se e-shop odliší od konkurence a dokáže přilákat opakované zákazníky.
„UX znamená pochopit lidské obavy, potřeby a touhy a přetvořit je do podoby, kde se zákazníci cítí komfortně a nakupují bez námahy.“
„Když už e-shop dosáhne určitého růstu, ale jeho konverzní poměr stagnuje, je vhodné začít řešit UX.“
„Na produktové stránce je zásadní rozbít obavy zákazníků, například že zboží dorazí poničené.“
„Při uživatelském testování zákazníci komentují, kde se na webu zadrhnou nebo co nechápou. Tyto poznatky jsou klíčové pro optimalizaci.“
Jan Řezáč
(strategický webdesign)
Honza Řezáč, zakladatel firmy House of Řezáč, diskutuje současné výzvy a budoucnost české e-commerce. Rostoucí vliv marketplace jako Alza nebo Amazon přináší malým e-shopům nutnost promýšlet konkurenční výhody. Řezáč zdůrazňuje, že zásadními faktory přežití jsou jedinečná nabídka, zákaznická znalost a strategické rozhodnutí o přímém prodeji versus prodeji přes partnery. Umělá inteligence a personalizovaní asistenti navíc zcela promění nakupovací zážitek. Malé e-shopy se tak musejí adaptovat, aby měly naději na dlouhodobé udržení na trhu.
„Česká republika je země malých e-shopů – asi 50 000. Vliv marketplace však roste, což je výzva pro malé hráče.“
„Když změníte grafiku, nepřinese vám to peníze. To, co přináší hodnotu, je obsah a především, jak zákazníkům pomáháte.“
„Strategii nemůžete outsourcovat. Je to, jako kdybyste někomu zadali svou vlastní dovolenou.“
„Česká e-commerce je v objemu prodejů zatím malá. Amazon i jiní globální hráči mají větší trhy, ale jak dlouho budeme chráněni?“
(Obrázek z upoutávky: Michal Czyz, Unsplash)