I když je UX výzkum nezbytnou součástí vývoje produktů, mnoho výzkumníků dělá opakované chyby. Tyto omyly mohou ovlivnit výsledky a vést k nesprávným závěrům. Johanna Jagow shrnula nejčastější chyby do stručného přehledu:
Nedostatečně připravená půda pro výzkum
Provést výzkum a odevzdat výsledky nestačí. Využijte každou příležitost k prezentování výsledků výzkumu a jeho přínosů. Vnuťte se s příspěvkem o výzkumu na firemní akce, pište na interní firemní blog nebo newsletter, vyvěste po firmě plakáty s nejdůležitějšími vhledy.Malé propojení se zúčastněnými stranami
Nespokojte se s tím, že s výsledky výzkumu seznámíte produkťáky a designéry. Přistupujte ke stakeholderům nejen jako k subjektům interview, ale snažte se aktivně pochopit jejich motivace a překážky a nabídněte jim pomoc s využitím výzkumu.
Zamilovanost do krásných prezentací, které nikoho nezajímají
Na výsledky výzkumu se dlouho čeká a čas běží. Lepší než pilovat výzkumnou zprávu je bezprostředně po výzkumu zpřístupnit interaktivní tabuli s poznámkami, vystříhat důležité okamžiky z videa a nasdílet je s každým, komu může výzkum pomoci v rozhodování.
Vynechávání následných opatření a nedefinování akčních bodů
Prezentací výsledků práce nekončí. Domluvte si za den nebo dva schůzku, kde se podělíte s návrhy, jak výsledky výzkumu využít. Nezapomínejte proměnit výsledky v úkoly s termínem a odpovědnou osobou.
Neřešení skepticismu a stanovení vaší důvěryhodnosti
Vypořádejte se s kritiky výzkumu. Buďte transparentní v použitých postupech. Sdílejte nejen interpretace, ale i podkladová data. Vybídněte kolegy k připomínkování zvoleného postupu ještě před výzkumem.
Nedostatečná participace a budování empatie
Snažte zapojit stakeholdery do samotného sběru a vyhodnocení dat, aby měli nezprostředkovaný vhled. Zaujměte výzkumem exekutivní vedení firmy, aby chápalo smysl a význam výzkumu pro budoucnost firmy.
Pro úspěšný výzkum je klíčové tyto chyby rozpoznat a vyhnout se jim, což umožní lépe porozumět potřebám uživatelů a vytvářet produkty, které opravdu fungují.
(Obrázek pro upoutávku: Francisco De Legarreta C. na Unsplash)