Tohle je asi nejstarší text, na který jsme z Jednohubek zatím odkazovali. Zároveň je to asi první odkaz na doménu americké armády .mil
. Když Donald Arthur Norman uzavřel hledání příčin nehody jaderné elektrárny na Třímílovém ostrově, pokračoval počátkem 80. let projektem pro Úřad námořního výzkumu na téma mentálních modelů. Z projektu vznikla osmistránková zpráva Some Observations on Mental Models (PDF, 2 MB).
Norman zkoumal mentální modely, které si lidé vytvářejí při používání technologií. Zjistil, že tyto modely jsou často neúplné, nestabilní a pavědecké – uživatelé si osvojují nadbytečné rituály a pověry pro pocit jistoty. Například při práci s kalkulačkou uživatelé často opakovaně mačkají tlačítko CLEAR
, aby měli jistotu, že přístroj resetovali, i když to není nutné.
Mentální modely tedy mnohdy kladou důraz na fyzickou akci na úkor myšlení. To ukazuje, že lidé často obětují přesnost a efektivitu kvůli jistotě a jednoduchosti.
Norman už v téhle zprávě pracuje také s termínem koncepční model. To je model, na kterém je založen design. Projekt vznikal pro účely tréninku námořníků a letců, takže se Norman zabýval tím, jak koncepční model snadno překlopit do správného mentálního modelu.
Podle něj musíme u každého návrhu sledovat, aby byl:
naučitelný (learnability)
funkční (functionality) a
použitelný (usability)
Jen v takovém případě si budou uživatelé vytvářet mentální modely, které jsou v souladu s tím koncepčním.
Pojem mentální model pochází pravděpodobně z práce skotského psychologa Kennetha Craika, který v roce 1943 vydal knihu The Nature of Exploration. Pokud vás neužije na staré knížky a výzkumné zprávy, dostanete základní povědomí o mentálním modelu ze slovníkového hesla na Interaction Design Foundation.
(Fotografie z upoutávky: David Matos na Unsplash)