Kolotoč, chcete-li karusel, je návrhový vzor, jehož použití vyvolává spoustu vášní. Jedno z uxáckých rčení říká, že pokud potřebujete něco před lidmi schovat, stačí to dát na druhou nebo další pozici do karuselu.
Karusel, někdy přezdívaný jako slideshow, umožňuje uživatelům procházet velké množství vizuálních položek na omezeném prostoru. Zobrazuje obvykle tři až osm položek postupně a pomocí navigačních prvků umožňuje listování.
Tento prvek optimalizuje prostor na obrazovce a láká uživatele k dalšímu prozkoumávání díky sugestivnímu zobrazování skrytého obsahu. Cyklické zobrazení seznamu podporuje nepřerušené procházení a udržuje uživatele zapojeného.
Potud tedy popis návrhového vzoru Kolotoč na UI Patterns.
Karusel na úvodní stránce e-commerce webů ztrácí popularitu, a to zejména kvůli častým problémům s použitelností. Podle analýzy institutu Baymard jen 41 % implementací kolotoče je funkčních bez zásadních UX chyb.
Automatická rotace je nevhodná například pro mobilní stránky, protože uživatele často mate. Pokud se kolotoč použije, musí mít jasné manuální ovládání, pečlivě vybrané pořadí snímků a alternativní cesty k obsahu. Měli byste však spíš zvážit statické obsahové sekce, které jsou jednodušší na vývoj, údržbu a poskytují srovnatelný uživatelský zážitek.
Pokud máte na stránkách nasazené měření doscrollu (vizualizace polohy webové stránky v okamžiku, kdy ji uživatel opouští), můžete si všimnout, že mnoho uživatelů kolotoč umístěný hned pod hlavičkou nepřekoná a odchází z webové stránky dříve, než může zaznamenat její obsah.
Zbyšek Nádeník ve svém seriálu na Linkedin ukazuje, jak kolotoč navrhnout lépe, aby nepředstavoval překážku v použitelnosti. Pod Zbyškovým příspěvkem pak najdete podnětnou diskuzi.
(Obrázek kolotoče v upoutávce: Sijon Thapa z Unsplash)