Evropská komise obvinila firmu Meta (Facebook, Instagram, WhatsApp…) z porušování pravidel digitální konkurence (DMA) kvůli modelu zaplatit nebo souhlasit. Tento model, zavedený v listopadu 2023, nabízí uživatelům v EU volbu mezi souhlasem s využitím osobních údajů pro cílenou reklamu a placením za prostředí bez reklam.
„Our preliminary view is that Meta’s advertising model fails to comply with the Digital Markets Act.“
— Margrethe Vestager, výkonná místopředsedkyně Komise odpovědná za politiku hospodářské soutěže v tiskové zprávě
Komise tvrdí, že Meta nenabízí možnost méně personalizovaných reklam ani neumožňuje svobodný souhlas s využitím osobních údajů. Vyšetřování má být uzavřeno v březnu 2025. Meta argumentuje, že její model je v souladu s rozhodnutím Evropského soudního dvora. Komise naznačuje, že přidání třetí, bezplatné možnosti s méně personalizovanými reklamami by mohlo vyřešit problém.
(Obrázek v upoutávce: Mariia Shalabaieva z Unsplash)