Jakobův zákon
UX zákon Jakoba Nielsena říká, že uživatelé očekávají, že nové weby budou fungovat stejně jako ty, které již znají. Dodržování zavedených vzorců usnadňuje orientaci a zlepšuje uživatelský zážitek.
Jakobův zákon (Jakob’s Law), formulovaný expertem na použitelnost Jakobem Nielsenem, říká, že uživatelé tráví většinu času na jiných webech, a proto očekávají, že váš web bude fungovat podobně jako ty, které už znají. Tento princip pomáhá uživatelům snadněji se orientovat, snižuje jejich kognitivní zátěž a zrychluje plnění úkolů.
Když člověk navštíví nový web, neprochází ho úplně bez zkušenosti. Má už určitou představu, jak věci obvykle fungují. Pokud se váš web drží zavedených vzorců, uživatelé ho spíše pochopí.
Hlavní menu se obvykle nachází nahoře nebo vlevo, protože uživatelé jsou na to zvyklí. Pole pro vyhledávání bývá běžně v pravém horním rohu. Proces objednávky v e-shopech často probíhá podle stejného vzoru – košík, doprava, platba, potvrzení. Jakob Nielsen a Marie Tahir dokonce o pravidlech pro web sepsali knihu Použitelnost domovských stránek.
Dodržování standardů neznamená, že UX design musí být nudný. Jde o to najít rovnováhu mezi tím, co uživatelé očekávají, a tím, co dělá váš produkt jedinečným. Pokud něco měníte, vždy to otestujte na reálných uživatelích.
Lidé mají rádi, když věci fungují tak, jak očekávají. Pokud jim usnadníte cestu k cíli, budou se k vám rádi vracet.