Když jsme pracovali v designérském týmu Seznamu, strhla se diskuze o volbě vhodné ikony pro sdílení. Tehdy se ikony lišily aplikaci od aplikace a často byly poplatné době posledního redesignu. S přechodem na jednotný vizuální styl, který tehdy opečovával Jakubův současný parťák v agentuře David Švejda, bylo potřeba udělat rozhodnutí, která ikona bude ta správná. U mobilních aplikací to bylo snadné: prostě se držíte stylu platformy. Ale co na webu? Má se na mobilním webu měnit ikona podle stylu platformy?
Na obrázku můžete vidět přehled ikonek, které tehdy přicházely v úvahu. Chybí nám mezi nimi dnes oblíbená ikona vlaštovky ⮚, kterou najdete třeba na Instagramu, nebo zahnuté šipka vpravo nahoru ⮫, která představuje sdílení na Facebooku a YouTube.
Ikona sdílení je ještě vlastně docela snadný oříšek. Vždycky máte možnost přizpůsobit se platformě. Ale co ostatní ikony? Martin tehdy udělal mezi uživateli Seznamu průzkum, ve kterém měli k ikonkám přiřazovat význam.
Překvapivě ani uživatelé nedali designérům jednoznačné vodítko. Často záleží na jemných rozdílech v kontextu, jestli třeba ikonu hvězdičky ⭐ považují za záložky, lajk nebo hodnocení. Podobné je to i s dalšími ikonami. Aby toho nebylo málo, i drobné stylové obměny ikon dovedou interpretací zahýbat. Tak třeba ikona lupy 🔍 je jasné hledání. Když se ale v její blízkosti objeví matematické symboly plus ➕ a mínus ➖, najednou jde o zoom. A když se vrátíme k ikoně sdílení, tady navíc různě odpovídali lidé spjatí s různými platformami. Uživatelů Androidu nebo Windows je vždycky více než lidí s iOS, macOS a cirkusem linuxových distribucí.
Preference se navíc proměňují v čase, což hezky ilustrují různé výsledky obdobných průzkumů z let 2014, 2017 a 2018.
Filip Greš, tvůrce populární sady ikon GriddyIcons, dělí ikony na tři kategorie: všeobecné, rozporuplné a jedinečné.
Mezi všeobecné řadí třeba ikonu domečku, popelnice nebo lupy, které si uživatelé bez pochyb spojí s návratem na úvodní obrazovku, odstraněním položky a vyhledáváním.
U rozporuplných ikon se význam mění napříč aplikacemi a kontexty a bylo by vhodné je doplnit popiskem. Filip k rozporuplným ikonám řadí třeba srdíčko ♥️, hvězdičku ⭐ a palec nahoru 👍, které všechny mohou představovat lajk, ale také třeba uložení do seznamu přání (wishlist) nebo k hodnocení (boost).
Jedinečné ikony pak vznikají obvykle jen pro konkrétní akci v dané aplikaci a jejich význam není přenositelný nebo se teprve usazuje. I jejich tvar se napříč aplikacemi dost liší, takže je někdy náročné rozpoznat je, i pokud už jste se s nimi někde setkali. Filip jako příklady uvádí zelené listy 🍂, dílek skládačky 🧩 nebo žárovku 💡. Takové ikony bez popisku nemá uživatel šanci často ani odhadnout.
Potíž je, že někdy v rozhraní nemáme příležitost popisek k ikoně doplnit bez velkých změn v rozvržení vzhledu.
Někdy i u všeobecně rozeznatelných ikon hodí do rozpoznatelnosti vidle designér, který se rozhodne pro přílišnou stylizaci nebo zjednodušení. Typickým příkladem takové ikony je třeba odpadkový koš z Filipovy dílny.
My doporučujeme přistupovat ke všem ikonám jako k jedinečným. Na rozeznání smyslu ikony se prostě nemůžeme spolehnout nikdy stoprocentně. Pokud už musíte ikonu použít bez popisku, otestujte její srozumitelnost ve vhodném kontextu a sledujte odlišné reakce uživatelů z různých platforem, kultur nebo délkou a rozlišnou zkušeností.
(Obrázek pro upoutávku: Harpal Singh z Unsplash)