Jak bychom mohli
Jak bychom mohli – otázka používaná v designérských procesech jako designérská výzva v zadání.
Otázka Jak bychom mohli (anglicky How Might We) má důležité místo v Design Sprintu nebo v Double Diamondu. V designérských postupech pomáhá popsat zadání jako výzvu k zamyšlení.
„Když jsem pracoval v sázkovce, přišel jsem s nápadem umožnit úpravu už vsazených sázenek,“ dělí se Martin o příklad z praxe. „Kolegové si klepali na čelo, jaký to je nesmysl. To nejlepší na sázce je přeci to napětí. Když budou sázkaři mít možnost upravit vsazený tiket, všechno kouzlo se ze sázení vytratí.“
Martin se ale po čase vrátil se svým nápadem ještě jednou: „Na podruhé jsem nápad formuloval jako otázku: Jak bychom mohli sázkařům umožnit přidat na tiket další událost nebo z něj ještě nevyhodnocené události odstranit?“ Výsledkem zadání formulovaného otázkou je, že lidé cítí tlak dokázat, že znají odpověď: „Dozvěděl jsem se, že to je v zahraničí běžná věc, a hned jsme na editování sázenky začali pracovat.“
Designérská výzva vychází z vhledu, který máme do uživatelských potřeb a podnikatelských cílů.
Dobře formulované otázky:
vycházejí z uživatelského výzkumu,
jsou dostatečně otevřené, aby nepředjímaly konkrétní způsob řešení,
popisují situaci z pohledu uživatele,
jsou konkrétní v zacílení a očekávaném výsledku,
nepopisují problém, ale očekávaný pozitivní přínos a
podněcují tvořivost v hledání inovativního řešení.
Každý designér k formulování otázky Jak bychom mohli přistupuje odlišně. Nám se osvědčilo pracovat s šablonou, která zahrnuje popis uživatele a očekávaného benefitu:
Jak bychom mohli
+ {očekávaný přínos} + {pro koho} + {s jakými vlastnostmi a omezeními} +
?
Designéři zastávají různé přístupy od emočního designu, udržitelnosti, inkluze, přes minimalismus, po participativní design. Do formulování otázky HMW můžete promítnout své hodnoty ve formě vlastností a omezení.
Akademická poznámka v historickému vývoji: Tvůrčí výzvu poprvé ve formě otázky How Might We zaznamenáváme u Sidneyho Parnese v knize Creative Behavior Guidebook z roku 1967. Parnes se nezabýval designem, ale kreativním řešením problémů a frázi How Might We ještě nepoužil formálně metodicky, ale jako příklad formulování výzvy v ukázkovém cvičení. V produktovém vývoji se otázka How Might We objevuje v sedmdesátých letech, když ji výzkumník Marino Basadur používá ve společnosti Procter & Gamble. Od Basadura se později otázku HMW naučil používat Charles Warren, který ji přinesl do designérské firmy IDEO a později do Googlu. Otázku How Might We díky tomu najdete v designových rámcích nebo v Design Sprintu.