Fittsův zákon
Fittsův zákon představuje psychologický princip popisující vztah mezi vzdáleností, velikostí cíle a rychlostí jeho dosažení; klíčový pro návrh efektivních uživatelských rozhraní.
Fittsův zákon (Fitts’ Law) říká, že čím větší a blíže je cíl, tím rychleji a snadněji ho uživatel zasáhne. Jinými slovy – pokud chcete, aby na něco lidé klikli, musí to být velké, blízké a zřetelné. A pokud na něco kliknout nemají, udělejte to méně nápadné.
Tento zákon vznikl už v padesátých letech, ale pro návrh digitálních produktů je stále velmi důležitý. Používá se při vytváření tlačítek, navigací, ikon nebo i dotykových gest. Pomáhá zlepšovat použitelnost a snižovat frustraci při ovládání.
Princip Fittsova zákona je jednoduchý. Čím dál je cíl a čím je menší, tím déle trvá se na něj trefit. Větší a blíže znamená rychlejší zásah. V praxi to znamená, že důležité prvky, například tlačítko pro nákup, mají být velké a snadno dosažitelné. Naopak méně důležité věci mohou být klidně malé a někde stranou.
Designéři, kteří s Fottsovým zákonem pracují, vytvářejí rozhraní, která jsou rychlá, intuitivní a příjemná k použití. Funguje to na počítači, na mobilu i v prostoru. Čím více tento princip zohledníte, tím méně budou lidé přemýšlet, co mají udělat – a tím spíše to prostě udělají.