Kognitivní zátěž
Kognitivní zátěž představuje míru mentální námahy potřebné k používání rozhraní. Design může kognitivní zátěž snížit – nebo naopak zhoršit.
Kognitivní zátěž (cognitive load) je množství mentální námahy, kterou člověk musí vynaložit, aby porozuměl a používal vaše rozhraní. Často právě to rozhoduje, jestli bude uživatelský zážitek plynulý, nebo frustrující. Pokud navrhujete web nebo aplikaci, vaším cílem je omezit zbytečné překážky. Lidé se pak mohou soustředit na to důležité.
Existují tři hlavní druhy kognitivní zátěže. První je vlastní zátěž nebo také vnitřní kognitivní zátěž (intrinsic cognitive load). Souvisí s tím, jak náročný je samotný úkol. Třeba zadání adresy je prostě složitější než kliknutí na srdíčko. Druhá je nadbytečná zátěž neboli vnější kognitivní zátěž (extraneous cognitive load). Vzniká, když je design matoucí nebo nepřehledný. Třetí je užitečná zátěž někdy se jí také říká zásadní, relevantní nebo strukturální kognitivní zátěž (germane cognitive load). Ta je spojená s učením a pochopením principů vašeho systému.
Když se řekne, že je rozhraní intuitivní, obvykle to znamená, že dobře pracuje s kognitivní zátěží. Jasná struktura, postupné odhalování informací a konzistence pomáhají lidem se lépe orientovat. Naopak nejasné prvky nebo chaotická navigace je nutí přemýšlet nad tím, co vlastně mají dělat, a způsobuje kognitivní přetížení.
Dobré rozhraní nemusí působit jednoduše. Mělo by se ale jednoduše používat. A to hlavně proto, že nevyčerpává pozornost víc, než je nezbytně nutné.
Poznámka k překladu – Typy kognitivní zátěže nemají v češtině ustálený překlad. Vzhledem k tomu, že chybí autoritativní publikace, která by překlad zafixovala, objevují se různé překladové varianty především v závěrečných vysokoškolských pracích. Autoři jsou někdy bezradní a například u termínu germane cognitive load jsme zaznamenali i překlad „germánská kognitivní zátěž“.
Zvolili jsme méně doslovné překlady vlastní, nadbytečná a užitečná kognitivní zátěž, které podle nás lépe vystihují povahu kategorií zátěže.