Řekni si o web #53
Jak váš web vidí robot vyhledávače? S IndexNow přilákáte robota instantně. Průvodce testování vzhledu. Product reaction cards. Odhalíte dark pattern? Přehled konferencí roku 2025.
Telegraficky
🚖 Taxislužba Liftago patří Livesportu.
👽 Alza rostla, trh klesal.
🧊 Actum získalo německou agenturu Kuehlhaus.
🧧 Čína zvažuje předání TikToku Muskovi.
🚆 České dráhy vybaví pomalý vlak do Brna Starlinkem.
🐘 Mastodon se stane evropskou neziskovkou.
🏛️ Senát nestojí o odklad práva na digitální službu.
✅ Vláda nepotřebuje pomoc s velkým sociálním průzkumem.
🎧 Google chce, abychom ho poslouchali.
Sledujte nás přes sociální sítě. Naše profily najdete na sítích Twitter, Threads, Bluesky, Linkedin a Facebook.
Linkodrom
Co na vašem webu vidí Googlebot? Zdeněk Dvořák připomíná, že bychom si jednou za čas měli otevřít náhled zobrazení svého webu v Google Search Consoli. Uvidíme díky tomu, jak stránku renderuje crawler vyhledávače.
Vyhledávači, indexuj hned! Chtěli byste umět zaklínadlo, díky kterému robot vyhledávače přijde zaindexovat nově vzniklou webovou stránku hned? Přesně takhle funguje API IndexNow. Zaregistrujete svůj API klíč, a pak můžete vyhledávači pingnout novou URL k indexování. Dobrou zprávou je, že stačí oznámit existenci adresy jen jednomu z vyhledávačů, které IndexNow podporují, protože si mezi sebou informaci nasdílejí. Google se sice ještě nepřidal do party, ale protokol podporuje třeba český Seznam a také Bing, takže vaše adresy rychle dostanou i uživatelé Copilota a ChatGPT.
Mýty o UX. Aleš Krejčí přeložil do češtiny přehled rozšířených mýtů. Od doby, kdy učíme, snažíme se pro studenty dohledávat zdroje oblíbených pouček a tvrzení o správném designu. Často pak zjistíme, že tvrzení má určitou oporu v realitě, ale jeho platnost je silně podmíněná specifickým kontextem – ne, jsou to prostě nesmysly, a teď už máte i odkaz, který můžete lidem posílat, až zase s něčím přijdou.
Jak testovat vzhled stránek. Vizuální design ovlivňuje první dojem uživatelů a vnímání značky. Pro otestování vzhledu můžeme použít postojové metody (např. pětisekundový test, test prvního kliknutí nebo preferenční testování), které zkoumají první dojmy, nebo behaviorální metody (A/B testování, eyetracking), které analyzují vliv na chování. Výběr metody závisí na cílech – od estetiky po použitelnost. Správnou metodu vám pomůže vybrat Megan Chan ve článku Testing Visual Design: A Comprehensive Guide.
Karty reakcí na produkt. Naší oblíbenou metodou testování působení webu na uživatele jsou Product Reaction Cards. Je to 118 výrazů, které vzešly z výzkumu Microsoftu. Můžete si je buď vytisknout z Martinovy tabulky, nebo napište Petrovi Štědrému z UXWell o jeden z těch hezkých balíčků v češtině, slovenštině nebo angličtině, který můžete získat za 489 korun včetně DPH.
Poznáte dark pattern? Je tu čas na hru. Kdykoli píšeme o dark patterns, má to velký ohlas. Tak si dnes můžete vyzkoušet, jak dobře tyhle manipulativní techniky na webu odhalíte. Dark Patterns Detective vám ukáže několik webových stránek a vaším úkolem bude odhalit všechny manipulace. Hru pak můžete vyzkoušet doma s dětmi, s partnerem nebo rodiči. Buďte ve střehu!
Kalendář akcí 2025
Po vydání minulého newsletteru si Petr Staníček vyžádal aktualizaci kalendáře odborných akcí. Doplnili jsme termíny konání velkých konferencí a barcampů na celý rok, taže teď už nás čeká jen přidávání ad hoc komunitních setkání.
Ze stovek akcí vybíráme jen ty nejzajímavější:
České akce
Leden: Women in IT #Prague, E-mail Restart a AI a tvorba obsahu
Únor: AI Restart, Czech On-line Expo
Březen: Digitální Česko, UX Day a SEO Date
Duben: Ecommerce Summit, Project Restart, X4B a Marketing Festival
Květen: PPC Restart, Content First a WebExpo
Září: Reshoper, ShopCamp a SEO Restart
Říjen: E-business Forum, Data Restart
Listopad: Czech Internet Forum, WebTop 100, Brand Restart, Křišťálová Lupa a INSPO
Zahraniční konference
Únor: UX Research by the Sea (Brighton)
Březen: DIBI (Edinburgh), SXSW (Austin), Advancing Research (Online)
Květen: btconf ′25 (Düsseldorf), Figma ConFig (San Francisco & Online), OFFF (Barcelona), DDX 2025 (Mnichov), UXLx (Lisabon)
Červen: UXR Conf (San Francisco & Online), UX London (Londýn), Design Matters (Kodaň & Online), TheNextWeb (Amsterdam) a Pixel Pioneers (Bristol)
Září: Upterdam (Bratislava), Smashing Conf (Freiburg), WaysConf (Krakov), UX Nordic (Kodaň & Online)
Říjen: UXcon Vienna (Vídeň), World Usability Congress (Štýrský Hradec), PushUX (Mnichov)
Listopad: UX Brighton (Brighton)
Nekonference
Duben: Barcamp Graz (Štýrský Hradec), UXcamp Brighton (Brighton)
Květen: UX Camp CH (Curych)
Červen: UXcamp Europe (Berlin)
Srpen: RealUX Camp (Paběnice)
Září: MeasureCamp (Praha), WARPCamp a SEO BootCamp (Radešín)
Není toho málo! Budeme rádi, když stihneme dvě tři větší akce za rok.
Pokud vám v přehledu vaše oblíbená akce chybí nebo dokonce sami nějakou pořádáte, napište nám.
Brašna s nářadím
Je to s podivem, ale i dnes existují stránky, u nichž nelze změny sledovat přes push notifikace v mobilní aplikaci, neposílají newslettery a nemají ani RSS kanály. Na takové stránky nezbývá než nasadit monitoring změn. Jednou ze služeb, které sledují, zda došlo na webových stránkách k úpravám, je Notify Me, ale najdete případně i půl veletuctu alternativ.
Abychom si rozuměli
Ve slovníčku nám od minule přibyly čtyři nové výrazy: Gulf of Execution a Gulf of Evaluation, Affordances, How Might We a Forgiving Software.
A to je z třetího zpravodaje Řekni si o web roku 2025 všechno. Před 34 lety v televizním přímém přenosu začala operace Pouštní bouře. Díky, že nás nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta