Řekni si o web #52
Allegro bere zkušenost z Česka jako poučení. Navrhujte s hypotézami. Přehled nových knih o UX. Typopo na typografické korektury. Design by Committee jako slepá cesta.
Telegraficky
🪪 Občanku v mobilu už vám přijmou i na poště.
👛 DIA evropskou digitální peněženku postaví nebo koupí.
💰 Fakturoid vystavil v prosinci faktury za 10 miliard.
🙊 Facebook, Instagram a Threads ruší cenzuru ruší fact checking.
🚧 České Radiokomunikace postaví na Zbraslavi datacentrum.
🎫 Na konferenci X4B ještě seženete vstupenky za early bird cenu.
Linkodrom
Znáte hru na Černého Petra? Hned dvě takové karty přistály v rukou polského Allegra. Michal Mareš pro Hospodářky vyzpovídal Giuseppe Panareseho, předsedu představenstva Allegro Retail.
Je to hodně těžký trh a dost odlišný od toho, na co jsme zvyklí v Polsku. Český zákazník vyžaduje při online nakupování velké pohodlí. Musí se mu vyjít vstříc, třeba placení na dobírku v Polsku prakticky neexistuje a tady je to naprosto běžná metoda. Podobné to je s výdejními boxy. V Polsku je máme, ale tady to je next level.
— Giuseppe Panarese
Nový šéf Allegra pro mezinárodní byznys v rozhovoru přiznává, že jim plány s e-shopy Mall a CZC nevyšly, což vedlo k jejich integraci do tržiště Allegro.cz. Český trh označuje za náročný, ale inspirativní, s unikátními návyky zákazníků. Panarese věří, že díky zkušenostem z Česka může firma uspět i na dalších trzích. Co tě nezabije, to tě posílí.
Google aktualizoval SEO doporučení pro využití CDN. Pavel Ungr na Twitteru upozornil na nové doporučení k využivání Content Delivery Networks (CDN) z pohledu robota vyhledávače. CDN výrazně zrychlují načítání webů tím, že uživatelům servírují obsah z geograficky blízkých serverů. Kromě toho poskytují ochranu před přetížením či kybernetickými útoky. Procházení webu roboty, jako je Googlebot, je na CDN efektivnější, ale přináší výzvy jako inicializace cache nebo možnost blokování crawlerů kvůli nastavení firewallu. Pro optimalizaci je důležité správně nastavovat přístupová pravidla, používat nástroje jako Google Search Console a pravidelně kontrolovat blokace.
Linkedin míří do šuplíčku, sdílí své pochybnosti o budoucnosti LinkedInu Lukáš Pítra, který považuje Linkedin za přeceňovaný a pomalu mířící do útlumu. Sdílí je ale na Linkedinu. ;) Plánuje se v roce 2025 více zapojit do komunitních akcí, networkingů a setkání zaměřených na byznys, ale naráží na problém: kam jít? Hledá tipy na příjemná setkání s inspirativními lidmi, která nejsou zaměřená čistě na obchodní zájmy. Tak se mu ozvěte. A taky Kubovi a Martinovi. Něco podnikneme.
To je zajímavá hypotéza – jestli jste někdy spolupracovali s Petrem Štědrým, nejspíš jste od něj tuhle hlášku slyšeli. Designové hypotézy pomáhají řešit složité a nejasné projekty tím, že strukturovaně definují problém a testují možná řešení. Kai Wong na příkladu Netflixu z roku 2010 ukazuje, jak se vypořádali s výzvou vytvořit rozhraní pro PS3, kde žádné podobné předchozí zkušenosti neexistovaly.
Předpokládáme, že vytvoření [zkušenosti]
pro [uživatele]
povede k [výsledkům]
díky [zdůvodnění]
.
Pomocí hypotéz identifikovali potřeby uživatelů a následně navrhli řešení. Hypotézy poskytují rámec pro výzkum, testování a definování záměrů designu, což umožňuje lépe strukturovat proces a řešit neznámé situace.
Nové knihy o UX
Loni jsme smutně psali, že skončilo nakladatelství A Book Apart. Přesto vyšla řádka zajímavých knih. Ne všechny už jsme stihli přečíst, ale možná vás některé z nich inspirují:
Knihy o UX
Laws of UX – Jonathan Yablonski vydal knižně přehled základních pouček, na kterých stavíme web a aplikace.
The User Experience Team of One – v druhém vydání vyšel bestseller, který pro spoustu lidí je opravdovým návodem k přežití.
The Persona and Journey Map Playbook – Andrew Shall si vybral dva pracovní výstupy a důkladně je popsal. Knížka vyšla u Springera, takže má velmi solidní redakční zpracování.
Product Design Workshops – tuhle knížku vydala Anastasiya Malynka svépomocí, ale podle obsahu a ukázek to vypadá na užitečný manuál.
Ultimate UI/UX Design for Professionals – Indie je z pohledu vydávání knih zcela unikátní země. Nevíme, jestli je Sharanpreet Kaur výraznou postavou indické UX scény, ale nakladatelství Orange Education se specializuje na programování a tvorbu webu a je obvykle zárukou kvality.
Usability and User Experience Design. The Comprehensive Guide to Data-Driven UX Design – je knížka z portfolia nakladatelství SAP Press, takže očekáváme německou důkladnost a systematičnost.
Everyday Information Architecture – jedna z knížek, kterou původně v roce 2019 vydal A Book Apart. Tentokrát vychází samonákladem autorky Lisy Marquis.
Knihy o návrhu rozhraní
Sketching in Human Computer Interaction – je další anglicky vydaná kniha německých autorů. Podtitul A Practical Guide to Sketching Theory and Application dává tušit, že kromě praktických cvičení se čtenáři dostane i formálního poučení. A to není nikdy na škodu.
Design Systems
A practical guide to Design System components – nezávisle vydaná knížka od Ness Grixti, kterou bychom někdy rádi viděli třeba na WebExpu.
Knihy pro UX výzkum
Just Enough Research: 2024 Edition – Erika Hall výrazně přepsala svou knížku pro výzkumníky a vydala ji ve svém nakladatelství.
Research That Scales – byla dlouho očekávanou knihou o Research Operations. Podle ohlasů se Kate Towsey více než povedla.
Content Design
Content Design, Second edition – po všech těch knížkách pro copywritery je osvěžením dostat do rukou knížku, která na obsah hledí jako na designovou disciplínu. První vydání už od roku 2017 začalo zastarávat, a pokud máte v knihovničce zlatý fondu knih o content strategy od Kristiny Halvorson a Ericy Jorgensen, pak tam Content Design od Sarah Richards a Rachel Edwards patří také.
Kniha o přístupnosti
What Designers Need to Know About Accessibility – vlastně jsme dost překvapení, že rok před uvedením do života evropského zákona o přístupnosti měl vůbec nějaký odborník na accessibility čas vydat knihu.
Když se podíváte na knížky o UX z minulého roku na WorldCat nebo Amazon, zjistíte, že jich úplně málo není. S demokratizací ve vydávání knížek díky print on demand a e-bookům navíc vydá knížku úplně každý, kdo chce. I v našem přehledu najdete několik samizdatů. Z nakladatelství zaměřených čistě na knížky o UX už zbyly jen Rosenfeld Media, a tak začíná být těžké se v knižní produkci vyznat. Budeme rádi, když se k nám přidáte na Good Reads.
Brašna s nářadím
Typopo opraví běžné typografické chyby v rukopisech. Když připravujete tiskovinu, máte v InDesignu doplněk, který pomocí regulárních výrazů vyřeší většinu typografických poklesků, jenže co na webu nebo při přípravě newsletteru? Přesně takhle se před deseti lety trápil Braňo Šandala. Z jeho trápení vyšel jednoduchý nástroj Typopo, který za vás v textu dosadí správné uvozovky a apostrofy, opraví pomlčky a mezery, nahradí tři tečky výpustkou, doplní nedělitelné mezery, kam patří, a pár dalších běžných neduhů rukopisů. A co je na tom skvělé, zvládne to češtinu, slovenštinu, angličtinu, němčinu a dokonce rusínštinu.
🛠️ Další odkazy na nástroje najdete na webu.
Abychom si rozuměli
Design by Committee. Stává se to běžně: Designér přinese na poradu návrhy, aby je odprezentoval, a za chvíli už sedí a mění je podle instrukcí, které mu ostatní účastníci porady dávají. To už není designer, to je jukebox, co hraje písničky na přání.
Výsledek bývá v lepším případě velmi kompromisní, nemastný a neslaný. Záměrem bylo vyhovět každému, a nakonec není spokojený nikdo. Každý si přidá, co má rád a co se mu líbí, jako když pejsek s kočičkou vařili dort. Po cestě se vytratila vize, jedinečnost i inovace. Těžko pak takový koncept drží pohromadě a jen velmi složitě se hledá jeho vnitřní uspořádání, které by dovolovalo rozvíjet a škálovat ho.
Design je sice týmová disciplína, ale tahle hra má docela jiná pravidla než kolektivní navrhování. Designerský tým by měl být složený z různorodých osobností s rozmanitou zkušeností a zázemím. Spíš než, aby skupina lidí společně tvořila jeden výstup, tvoří designéři vedle sebe a vzájemně se inspirují, experimentují, navazují na sebe, učí se jeden od druhého a vypůjčují si. Návrhy rychle prototypují, ověřují a rozvíjejí v iteracích. Z gejzíru nápadů se uplatní jen ten, který přežije testování s uživateli.
Smyslem designování je precizně popsat problém, a ten pak účinně vyřešit. V designerských týmech je těžké přesně určit autorství. Někdo s nápadem přijde, někdo ho doplní, další vylepší, dotáhne. Designérům však zůstává suverenita i odpovědnost, nemůžou se schovat za kolektivní hlasování. Ve sporných otázkách vždycky rozhoduje ten, kdo může špatným rozhodnutím nejvíce ztratit. V kolektivním rozhodování ale není zodpovědný ve výsledku nikdo.
🧠 Slovníček nám pomalu roste na webu.
Aktualizovali jsme kalendář akcí. Ve středu můžete v Praze přijít buď na setkání pythonistů, nebo péhápkářů. O den později Front & Cookies natáčí talkshow s Tomem Koutem. V lednu proběhnou konference E-mail restart a AI a tvorba obsahu.
A to je z druhého zpravodaje Řekni si o web roku 2025 všechno. Před devadesáti lety se narodil král. Díky, že nejen čtete, ale dáváte o sobě také vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.
A ještě k tomu Design by Committee… Já tomu říkám "design davem" a nikdy a nikde to nefungovalo. Viz též https://www.you-ex.cz/design-a-demokracie/
K tomu Typopo bych rád doplnil taky https://jednoznakovky.cz/ – online nástroj, který dělá podobné typografické věci. Primárně doplňuje nědělitelné mezery (za spojky a předložky, před jednotky apod.), čistí zbytečné mezery, nahrazuje uvozovky, pomlčky apod. A taky to jako bokovku funguje jako praktický konvertor mezi prostým, formátovaným textem a Markdownem.