Řekni si o web #51
UX nám pomůže s novoročními předsevzetími. Rok 2025 bude ve znamení přístupnosti a AI víc než ten předchozí. Vytvořte si vlastní obrázkový font. Co je mentální model? Kalendář akcí na celý rok.
Telegraficky
📱 V Indii vyjde 1 GB mobilních dat na 0,16 dolarů (u nás je to 2,93 dolarů).
💬 ChatGPT a Sora měly výpadky.
🛂 Američané mohou uložit svůj cestovní pas do Google Wallet.
🫰 Bluesky pracuje na monetizaci a spouští trending topics.
🤖 Google navrhuje vyčlenit hledání, obchod a prohlížeč z Androidu.
✖️ Předplatné X podražilo.
📈 Telegram končí rok 2024 v zisku.
📽️ Youtube zkouší funkci Play something.
⚡ EU sjednotila nabíječky mobilů a dalších zařízení.
Linkodrom
UX novoročních předsevzetí? Vlastně proč ne. My UX designéři máme přeci tu superschopnost aplikovat své postupy na jakoukoli oblast. Robert Werkmeister doporučuje podívat se na sebe jako uživatele a začít analýzou vlastních potřeb a cílů. Pokračuje taktickými radami, jak u projektu Předsevzetí 2025 mitigovat riziko neúspěchu. Nám se na tom nejvíc líbí představa, že budeme předsevzetí průběžně upravovat na základě zpětné vazby.
„This year, ditch the pressure to be perfect and focus on progress instead.“
— Christopher Nguyen
Soustřeďte se na pokrok, s touhle radou přichází Christopher Nguyen. Myslí si, že hlavní potíž s předsevzetími je, že se na ně díváme jako na dokonalý cíl. Přitom už jen dílčí úspěchy jsou důvodem k oslavě.
Desatero předsevzetí pro designéry v roce 2025 představil v pondělí Simon Sterne:
Letos budu mít v souborech pořádek.
Budu používat méně fontů v návrzích.
Naučím se ten skvělý nový framework.
Budu trávit méně času na Dribbble a Behance.
Přestanu si stěžovat na klienty.
Budu si dělat přestávky a vyhnu se vyhoření.
Přestanu být posedlý dokonalostí pixelů.
Budu sledovat trendy v designu.
Přestanu říkat „Ještě jedno vylepšení“.
Konečně si vytvořím vlastní webové stránky.
Vidíte se v Simonových předsevzetích? S osmičkou vám rovnou pomůžeme…
Trendy v UX pro rok 2025 jsou tentokrát více než jasné.
Přístupnost se hlásí s termínem účinnosti evropského zákona o přístupnosti. Připadá na sobotu 28. června 2025.
Umělá inteligence nás nenechá vydechnout. Možná nám s prací pomůžou slibovaní autonomní AI agenti a dost možná začneme navrhovat adaptivní rozhraní, o kterých se celý rok mluvilo.
To je ale teprve začátek. State of UX přináší dalších sedm postřehů k tomu, co nás čeká. Budeme si muset zvykat na upřednostňování obchodních cílů před uživatelskými potřebami. Empatie ustupuje datově řízeným rozhodnutím. Designéři ztrácejí kontrolu nad produktem ve prospěch growth týmu a algoritmů.
Zkuste to s nástěnkou v Miro. Co neměříte, jako by se nestalo. Týká se to i pokroků v plnění novoročních předsevzetí. Jednoduchá nástěnka vám umožní, abyste měli předsevzetí dobře formulovaná. Budete je mít neustále na očích a můžete průběžně sledovat, jak se vám daří dosahovat dílčích úspěchů.
Brašna s nářadím
Někdy je praktické namísto jednotlivých obrázků v SVG použít pro vektorovou grafiku na webu vlastní font. Tenhle přístup znáte z Font Awesome, který obsahuje tisíce ikon. Typické použití zahrnuje nejen ikonky, ale třeba různá loga a značky. V CSS se s fontem už pak vyrovnáte pomocí obsahu pseudo-elementů. U ikonkových fontů je dobré pamatovat na přístupnost. Při hlasitém čtení se místo ikony ozve písmeno, jehož pozici ve fontu ikona obsadila. Použijte atribut aria-hidden nebo aria-label.
Pokud zrovna vzdycháte, že editory fontů jsou drahé, složité nebo jen pro macOS, potěší vás náš dnešní tip na nástroj: Glyphter je bezplatný webový nástroj pro sestavení fontu z obrázků v SVG. V základní verzi nevyžaduje registraci a je zdarma. Výstupem jsou fonty (.eot, .ttf, .woff a .svg) a předpis stylů pro vložení fontů do webové stránky. Pokud by vám chyběl formát OTF, můžete výsledný font zkonvertovat. Fonty vám budou samozřejmě fungovat i třeba ve Wordu.
Glyphter je opravdu jen základní nástroj a nevyužijete u něj pokročilejší vlastnosti jako kerningové páry, ligatury, alternativy a nemáte pod kontrolou ani písmové metriky. Pro tvorbu textového písma bychom vám jej spíše rozmlouvali, ale pro ikonkové fonty je to ideální nástroj pro začátečníky.
Abychom si rozuměli
Mentální model je představa lidí, jak věci fungují. Obraz toho, jak věci fungují doopravdy, označujeme za koncepční model. Když je koncepční model v souladu s mentálním modelem, říkáme o věci, že je použitelná.
Poznat mentální model uživatelů je pro designéry klíčové. Využívají etnografické metody pozorování, aby získali empatii, a testují ranné skici a hrubé prototypy, aby ověřili, nakolik se v pojetí konceptu shodují s mentálním modelem uživatelů.
Mentální modely jednotlivých uživatelů odráží jejich osobní zkušenost, a proto se často i výrazně liší. Často velmi záleží na kontextu a i týž člověk pro stejnou věc nebo situaci uplatní odlišný mentální model. Mentální modely si lidé neuvědomují, naskočí jim automaticky. A protože lidé získávají nové zkušenosti neustále, mění se mentální model v čase. I proto je důležitou součástí konceptu křivka učení.
Konference, komunitní a odborné akce roku 2025 jsme aktualizovali. Budeme rádi, když nám dáte vědět, pokud nějakou akci v přehledu postrádáte. Hned v pondělí otevírá kalendář komunitních akcí pražské UX Monday. V lednu také probíhají konference E-mail Restart a AI a tvorba obsahu.
A to je z prvního zpravodaje Řekni si o web roku 2025 všechno. Před 42 lety měl premiéru film S tebou mě baví svět. Díky, že nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hodně štěstí, zdraví a úspěchů v novém roce,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.
Výběr z jednohubek
Každý den vám připravujeme na sociálních sítích Twitter, Threads, Bluesky, Linkedin a Facebook.