Řekni si o web #48
Ahoj! Počítáte ROI pro UX výzkum a měříte použitelnost jako číslo? Povíme si, jak sestavit user story, a zahledíme se do budoucnosti, kde nám s prací pomůžou AI agenti. Zákon o přístupnosti se blíží!
Telegraficky
🕸️ CZ.NIC zdraží od března doménu .cz na 160 Kč za rok.
🗺️ Mapy.cz nabízejí předplatné za 249 korun za rok.
🍎 Apple bude muset v Brazílii otevřít in-app nákupy třetím stranám.
☕ Barvou roku 2025 je Pantone 17-1230 Mocha Mousse.
🧱 Ivo Lukačovič zrušil filtr idiotů.
🖥️ Pat Gelsinger jde do důchodu.
Linkodrom
Jak spočítat přínos uživatelského výzkumu? Demokratizací výzkumu jsme postupně dosáhli toho, že v očích kolegů ztratil hodnotu. Kromě hloubkových rozhovorů a uživatelského testování už se téměř nic jiného nezkoumá. Thomas Stokes ukazuje tři scénáře pro výpočet návratnosti investice: hodnocení minulých projektů, odhad potenciálu budoucích projektů a obhajoba nákupu nástrojů. Pomocí návratnosti investice lze zase znovu vrátit v očích stakeholderů uživatelskému výzkumu hodnotu.
Úspěšnost dokončení úkolu (Task Success Rate) je jednou z metrik pro měření použitelnosti. Udává procento uživatelů, kteří úspěšně dokončí úkol. Hodí se nasadit ji třeba pro nákupní košík a dlouhodobě sledovat její vývoj. Na rozdíl od konverzního poměru, který je spíš marketingovou metrikou, úspěšnost dokončení úkolu usnadňuje identifikaci problémů, jako jsou nejasná navigace, složité postupy nebo nevhodné chybové zprávy.
Jak na user stories: Pomocí user stories v produktovém vývoji, zejména v agilním, popisujeme zadání pro vývoj nových features. Měly by vycházet z validovaných produktových nápadů a zaměřovat se na uživatelské cíle, nikoli jen na požadavky stakeholderů. Klíčem k úspěchu jsou 3K: karta s popisem, konverzace s produktovým týmem pro pochopení přínosů a kritéria pro potvrzení, že zadání bylo splněno.
Dobré User Stories splňují principy INVEST – jsou Independent (nezávislé), Negotiable (řešitelné), Valuable (hodnotné), Estimable (odhadnutelné), Small (malé) a Testable (testovatelné). Při dělení velkých příběhů na menší je důležité zaměřit se na jednoduchost a rychlou dodávku hodnoty. Celý tým by měl mít pocit vlastnictví produktu a přispívat k tvorbě user stories.
AI agenti si virtuální asistenty namažou na chleba. Budoucnost práce směřuje k AI agentům schopným autonomně plnit složité úkoly. Podle odborníků na AI už příští rok zažijeme díky AI agentům revoluci. Tito agenti umožní obrovskou efektivitu prostřednictvím rychlosti, paralelizace a škálovatelnosti, přičemž významně sníží náklady na lidskou práci. Už přemýšlíte, jak AI agenti pomůžou právě vám? Nadšením nešetří ani kryptofanoušci: AI agenti představují revoluci v blockchainu a financích díky autonomii, adaptivnímu učení a bezpečné integraci s DeFi protokoly.
Forma následuje funkci, že. Stejnojmenný projekt je sbírkou interaktivních hříček. Roztočíte kolo, zastavíte a můžete prokrastinovat.
Život s technologiemi
Připravujete se na evropský zákon o přístupnosti? Jeho účinnost je stanovena na soboru 28. června 2025. V EU žije asi 87 milionů obyvatel se zdravotním postižením. Zákon se vztahuje nejen na weby a aplikace, ale také na produkty, jako jsou chytré telefony, bankomaty, televizní zařízení, e-commerce, bankovnictví nebo dopravní služby. Pokrývá i zařízení mimo veřejný sektor. Firmy musí zajistit, že jejich produkty i služby budou přístupné, a to i při nákupech od třetích stran.
Mikropodniky s méně než 10 zaměstnanci nebo obratem pod 2 miliony eur mají výjimku. Navíc zákon stanovuje přechodné období do června 2030, které umožňuje přizpůsobit již existující produkty. Výjimky jsou možné také v případě nepřiměřené zátěže, která by mohla firmám způsobit nadměrné náklady.
Prosazování zákona bude v rukou jednotlivých členských států. V Česku není dohled nad dodržováním zákona svěřen jednomu úřadu, ale budou se jím zabývat různé úřady od České obchodní inspekce, přes Český telekomunikační úřad, Radu pro rozhlasové a televizní vysílání, Úřad pro civilní letectví, Státní plavební správu, krajské úřady a další. Čím dříve však začnete, tím snadněji se vyhnete problémům. Přístupnost není jen legislativní povinnost – přináší také ekonomické výhody a rozšiřuje přístup k vašim službám. Začněte s přípravou ještě dnes!
Na čem právě pracujeme
Martin s klientem připravuje zadání pro výběrové řízení a Jakub s kolegy finišují, aby stihli letošní projekty uzavřít dříve, než se jim klienti rozprchnou před Vánocemi. Pro vás jsme si připravili seriál článků, který vychází jako adventní kalendář na webu, a také jako součást našeho podcastu. Dnes jsme načali už druhou třetinu.
Tip z naší knihy
Ověřte koncept webu už podle skici
Než se pustíte do plného vývoje, ověřte koncept s budoucími uživateli svého webu. Skici vám umožní rychle zjistit, zda struktura a navigace webu odpovídají představám a očekáváním vašich uživatelů. Díky testování již v této rané fázi můžete snadno odhalit nedostatky v uživatelském rozhraní nebo posloupnosti kroků jednotlivých procesů.
Pokud máte rádi kreativní přístup, vyzkoušejte například metodu Wizard of Oz. Spočívá v tom, že místo interaktivního prototypu používáte ručně kreslené návrhy. V reálném čase je dokreslujete na základě interakcí uživatele. Respondent simuluje práci s webem, zatímco facilitátor přizpůsobuje skicu a zobrazuje další kroky nebo reakce systému.
Pro snadnější testování si skici nafoťte a propojte odkazy tak, aby tvořily funkční prototyp. Díky tomu můžete testy realizovat nejen na počítači, ale i na mobilu či tabletu, a to buď přímo v terénu, nebo na dálku prostřednictvím sdílení obrazovky. Testování v této fázi vám pomůže ušetřit čas, náklady a především předejít větším problémům v budoucnu.
A to je z druhého adventního zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Před 587 lety zemřel král Zmikund. Děkujeme, že nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.
Výběr z jednohubek
Každý den vám připravujeme jednohubky na našem webu (RSS feed, Linkedin, Twitter, Threads a Bluesky).