Řekni si o web #47
Ahoj! Otvíráte políčka adventáře? Hledání hranice mezi CRO a dark patterny. Typografická inspirace. AI úspěšně simuluje chování lidí pro uživatelský výzkum.
Telegraficky
🪪 Identita občana je na doméně gov.cz.
💔 Selhal hardware digitálního stavebního řízení.
🎙️ Vysílací rada couvá z plošné registrace tvůrců.
Linkodrom
K předvánočnímu období patří adventní kalendáře. Jeden takový jsme začali také vydávat. Říkáme mu Adventář – každý den vás za číslovaným políčkem čeká nový praktický tip. Advent tradičně drží pekelníci z HTMHell, a pokud programujete, užijete si Advent of Code. UXmas ani letos neobživly a články z roku 2018 už máme přečtené několikrát. V českých luzích zachraňuje Vánoce Michala Pítrová a čarodějka Jana Fafejtová, která má ale kalendář za peníze. V CZ.NIC pojali adventní kalendář jako sérii charitativních dražeb domén s vánoční tématikou. Záchranka nás naučí první pomoc. ČT Déčko pro děti připravilo na každý adventní den zábavnou hru.
Přesvědčivý design, konverzní optimalizace nebo dark patterns? Web Growth.Design sbírá zákony UX a kognitivní zkreslení a teoretické definice doplňuje o interaktivní případové studie, které ilustrují využití psychologického působení na zákazníky třeba na samoobslužných objednávacích kioscích v McDonald’s.
Typografie jako klíč k dokonalému UX. Jeremiah Shoaf je nadšenec do typografie a už od roku 2013 nabízí inspiraci, nástroje a návody na webu Typewolf. Mezi jeho majstrštyky patří doporučení fontů, párovací příručky a příklady z reálných projektů. Díky Typewolfu učí designéry zlepšovat čitelnost, vizuální hierarchii a estetiku návrhů. Shoaf čerpá ze svých dvou dekád zkušeností. Klade důraz na praktické využití písma v designu. Projekt přitahuje měsíčně přes 350 tisíc návštěvníků a nejpozději ode dneška k nim můžete patři i vy.
Asociace UX zjišťovala, co od ní designérská komunita očekává. Hlavními prioritami se ukázaly podpora profesního rozvoje a vytváření příležitostí pro networking. Dále se má AUX zaměřit na šíření povědomí o UX mimo odborné kruhy, včetně spolupráce s neziskovými organizacemi a státní správou. Asociace podle členky správní rady Kláry Scholleové plánuje otevřít granty a rozšířit možnosti zapojení členů, aby aktivity směřovaly k udržitelným výsledkům. Designéři navrhují větší zapojení lidí z businessu pro obohacení know-how i spolupráce.
Další AI generátor kódu? Qwen 2.5 Coder Artifacts je snadno ovladatelný nástroj na rychlé prototypování webů a aplikací. Objevili jsme ho v 5 tipech od Petra Slavíka. Umožňuje zadat popis webu včetně požadavků na design, a během okamžiku vytvoří náhled prototypu. Náhled lze podle potřeby upravovat a finální verzi exportovat jako kód. Qwen podporuje také tvorbu pluginů pro WordPress – Petr si jím například vytvořil plugin na výpočet šachového ELO ratingu.
Život s technologiemi
Pořád říkáme, že bez uživatelů není uživatelský výzkum. Bráníme tím uživatelský výzkum před AI. Ale umělá inteligence se nedá tak snadno odbýt. I mezi regulérními metodami uživatelského výzkumu máme sekundární výzkum, nebo chcete-li výzkum od stolu.
Co kdybychom velkým jazykovým modelům poskytli k natrénování data z výzkumných repozitářů? Nebo bychom mohli využít kontextově poskytnutá data pro vyhledávání. AI letos udělala velký pokrok ve vyhledávání a citování dat. Takový AI agent, který by dohledával odpovědi napříč předchozími výzkumy, to je vlastně sekundární výzkum.
Zajímavá diskuze se rozvinula pod příspěvkem Marka Prokopa na Facebooku, kde se na pohled na využití AI pro uživatelský výzkum ptal. Do toho v listopadu rozčeřila vody výzkumu obecně ve společenských vědách zpráva od vědců ze Stanfordovy univerzity. Pomocí modelu GPT-4 vytvořili simulaci více než tisíce reálných lidí. Napodobují jejich osobnosti a společenské postoje.
Experiment prokázal přesnost přibližně 85 % ve srovnání s opakovaným výzkumem se skutečnými lidmi. Cílem je poskytnout lepší nástroje pro politické a marketingové analýzy. Ve vzduchu zůstaly viset etické otázky kolem napodobování lidského chování. Vědci zdůrazňují potenciál technologie i její rizika, zejména v otázkách autenticity.
Možná nás tedy brzy čeká spin-off s předplatným pro výzkumy. Produktový tým by pak na poradě mohl vznést otázky na výzkum, a než by po hodině meeting skončil, měli by výzkumníci data ze simulace, která by už stačilo pouze ověřit buď kvantitativním dotazováním nebo otestováním s uživateli.
Uživatelský výzkum čekají zajímavé časy.
Tip z naší knihy
Vnímejte web jako investici s návratností, ne jako náklad
Vytvoření většího webu bývá finančně náročné. Důležité však je, aby tyto výdaje přinášely měřitelné výsledky. Přeměňte svůj pohled na web: ne jako na prostý výdaj, ale jako na investici, jejíž přínos lze objektivně zhodnotit. U e-shopů je návratnost měřitelná zvýšením prodejů. Pokud však vaše cíle nejsou čistě finanční, definujte si jiná klíčová kritéria výkonnosti a pravidelně sledujte jejich vývoj.
Zároveň zvažte, zda váš problém nelze vyřešit jinak než investicí do webu – někdy může být efektivnější úplně jiný přístup.
A to je z prvního adventního zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Před deseti lety podruhé vybuchl muniční sklad ve Vrběticích. Díky, že nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.
Výběr z jednohubek
Každý den vám připravujeme jednohubky na našem webu (RSS feed, Twitter, Threads a Bluesky).