Řekni si o web #44
Ahoj! Je nedostatek návrhářů webu. Přeučí se na web UX návrháři aplikací? S blížící se účinností European Accessibility Act nabývá na naléhavosti bezbariérová přístupnost. FrontKon zveřejnil videa.
Telegraficky
🆔 Česko bude mít vizuální identitu státu.
🏃➡️ iWant.cz je nejrychlejším českým e-shopem.
🔨 Evropská komise oficiálně vyšetřuje Temu.
🎲 Vnitro soutěží nový web.
🍎 Pixelmator patří pod Apple.
👅 Javascript už není nejpoužívanějším jazykem GitHubu.
Linkodrom
Na trhu práce UX designérů přetrvává paradoxní situace. Na jedné straně hledá práci rekordní počet UX designérů se zkušeností s navrhováním aplikací a informačních systémů, na straně druhé se agenturám nedaří nabírat webové designéry s praxí s návrhem rozsáhlých webů. Při navrhování webů designéři tráví víc času s tabulkami než ve Figmě, a diagramy spíš generují z dat než že by stačilo pospojovat obdélníky na plátně v Miru.
Před čtvrt stoletím Jesse James Garrett vizualizoval rozdíl mezi navrhováním softwaru a hypertextových systémů. Weboví návrháři pracují s inventářem obsahu, u šablon stránek musí předpokládat, že si v moderním CMS správci webu budou chtít sestavovat layouty z komponent sami, takže návrh je daleko živějším organismem než u aplikací a zasahují do něj i lidé bez povědomí o designu. Při návrhu se uplatňují specifické frameworky object-oriented UX, jako je ORCA.
Zároveň už se často staví třeba čtvrtá nebo pátá verze obsahových webů, takže nevzniká návrh na zelené louce. Weby se často spojují z několika dílčích vlivem konsolidace firem a brandů. Je potřeba počítat s tím, že CMS není monolit, ale vedle správy obsahu jsou tu další systémy třeba pro e-commerce, e-mail marketing a weby se napojují přes API různé další systémy. Do toho nám vstupuje revoluce AI nástrojů pro návrh webu, jako je Relume.io.
Stav trhu práce v UX designu je příležitostí pro aplikační designéry, aby se rekvalifikovali na navrhování pro web. Mají se ale od koho učit?
Můžete rozumět přístupnosti bez kontaktu s hendikepovanými uživateli? Příští rok nás čeká účinnost evropského zákona o přístupnosti. Na Linkedin si weboví konzultanti začínají dávat za jméno zkratky certifikací, e-booky o přístupnosti vznikají jako houby po dešti a s checklisty bychom mohli tapetovat. Často nám všem ale chybí reálná zkušenost s hendikepovanými uživateli. Je to jako načíst best practice místo uživatelského výzkumu a dělat heuristiku místo uživatelského testování.
Brzy se koná konference INSPO, kde se už od roku 2001 setkávají odborníci na přístupnost a asistivní technologie s uživateli se specifickými potřebami. Je to vhodné místo, kde se můžete poprvé seznámit s šíří různých omezení, se kterými uživatelé zápolí, ale také s nástroji, které jim práci s internetem a informačními systémy usnadňují. Vstupenky jsou už v prodeji a přijdou na pár stokorun.
Brzy také zjistíte, že přístupnost stejně jako třeba SEO není projekt, který skončí se spuštěním webu. Jakmile s ní začnete, bude potřeba ji zahrnout do dalších aktivit.
Záznamy z FrontKonu jsou online. Stage F, Stage E i Partnerská stage letošní konference Frontendistů už mají na Youtube zveřejněné playlisty. Mezi jinými tu najdete i naši desetiminutovku o tom, kde se vzala hranice 200 ms pro metriku Interaction to Next Paint. A my si konečně můžeme projít všechny přednášky, na které jsme se nezvládli rozdvojit nebo jsme je pronetworkovali v předsálí. Díky komunitě Frontendistů jsou všechna videa na webu bezplatně. 👏
Namícháte barvu podle předlohy? Dlouho jsme tu neměli hru s barvami. Am I Blue? před vás promítne obrázek v náhodné barvě, podbarví ho pozadím, a vy pak musíte přebarvit pozadí tak, abyste trefili barvu obrázku. Když to s nějakou komponentou přeženete, není cesty zpět.
Jednohubky
Každý den vám připravujeme jednohubky na našem webu (RSS feed, Twitter, Threads a Bluesky).
Život s technologiemi
Nástroje, které nás chrání před tím, co sami děláme jiným. Znáte to: navnadí vás, že můžete dostat e-book, checklist nebo šablonu, ale je to něco za něco. Nejčastěji za e-mail v horších případech za telefonní číslo. Někde vás pomocí opt-in potvrzení rovnou přihlásí k newsletteru. Někde odevzdání e-mailu spustí lavinu nových marketingových sdělení. A někdy i přes veškerou snahu musíte sáhnout k označování zpráv za spam nebo k blokování odesílatele.
Pro předplatitele iCloudu je k dispozici funkce maskování e-mailové adresy. Je dobře zakomponovaná do systémů Apple, takže kdekoli na webu máte vyplnit e-mail, můžete se rozhodnout k použití maskované adresy. V marketingové databázi se objeví něco jako nahodna.kombinace-0x@icloud.com, a příchozí zprávy jsou přesměrované na váš skutečný e-mail. Maskovací adresu můžete kdykoli zneplatnit a e-maily přestanou chodit. Maskované e-maily nabízejí i další služby, třeba Firefox Relay nebo SimpleLogin a často je součástí správce hesel nebo e-mailu (například ProtonMail a FastMail).
Maskovací e-maily mají tu nevýhodu, že musí vzniknout dřív, než je použijete. Často to není problém, ale někdy adresu nezadáváte do formulářového pole v aplikaci, ale chtějí ji po vás napsat na papír nebo nadiktovat do telefonu. K tomu se hodí jednorázové e-maily. Ty fungují tak, že si vymyslíte část před zavináčem, služba přijímá došlé zprávy a uchová je několik hodin, a pokud si je chcete přečíst, stačí na webu zadat část před zavináčem a heslo není třeba. Třeba adresa reknisioweb@ist-hier.com. Tohle řešení je ideální třeba pro zapomenutá hesla nebo jednorázové stažení bonusových materiálů.
Stejný systém funguje i pro telefonní čísla a třeba SMS. Takže když zpočátku Claude.ai chtěl ověřit, že jste z Velké Británie, stačilo zřídit účet přes VPN a jako telefon pro ověření použít službu s jednorázovými telefonními čísly.
Tenhle systém je ale hra na kočku a myš. Marketéři chtějí e-mailové adresy. Vznikají další a další maskovací a jednorázové e-mailové služby. A v zápětí se objeví na blacklistech. A takhle stále dokola.
Na čem právě pracujeme
Přátelé z Deaf Friendly nás přizvali ke spolupráci na zajímavém projektu, který budeme prezentovat na konferenci INSPO. S tím, jak se blíží datum účinnosti Evropského zákona o přístupnosti, objevují se často nejasnosti, jak se postavit k verzi webových stránek pro neslyšící. Rozhodli jsme se připravit best practice pro verzi webu pro uživatele českého znakového jazyka. O výsledky se brzy podělíme i s vámi.
Tip z naší knihy
U nabídek nehleďte pouze na cenu, ale na celkovou hodnotu
Při hodnocení nabídek dbejte na celkovou ekonomickou výhodnost, nikoli jen na cenu. Hlavním cílem podnikání není snížení nákladů za každou cenu, ale především maximalizace zisku a přidané hodnoty.
Hledejte dodavatele, který již prokázal schopnost dosahovat kvalitních výsledků – podívejte se na jeho minulé projekty a zjistěte, zda byly úspěšné a dokončené včas za dohodnutou cenu. Důležité je i to, kdo se bude na vaší zakázce podílet a jaké má zkušenosti s obdobnými projekty.
Z dobře připravené nabídky byste se měli dozvědět něco nového, protože kvalitní dodavatelé vkládají část svého know-how už do fáze nabídky.
Od zadání k prototypu za dvě hodiny. Přijďte na workshop, který připravujeme v rámci Týdne pro Digitální Česko. Za jedno dopoledne si spolu zkusíme projít od návrhu k prototypu, který je možné hned ověřit. Registrace jsou zdarma.
A to je z prvního listopadového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Před 77 lety se poprvé vysílal pořad Meet the Press. Televizní stanice NBC jej vysílá dosud. Díky, že nejen čtete, ale také o sobě dáváte vědět. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.