Řekni si o web #36
Ahoj! Víte, že za kruhovým color pickerem stojí Newton a Goethe? Přední designéři a fonty mají ve výsledcích hledání easter eggs. Jaký modrozelený odstín považujete už za modrý? Co je technický dluh.
Telegraficky
Google chtějí zase rozdělit. Teď kvůli reklamě.
Český antimonopolní úřad prošetřuje Seznam. Víc se neví.
Lupa: Google zaplatí 2,4 mld. eur za zvýhodňování svého srovnávače.
Každý den vám připravujeme jednohubky na našem webu (RSS feed).
Linkodrom
Nástroj pro výběr barev ve formě barevného kruhu je pro designéry nepostradatelný. Usnadňuje výběr harmonických barevných palet. Najdete ho v každém moderním designérském nástroji. Figma ale navíc věnuje barevnému kruhu celou sekci na svém vzdělávacím webu.
Poprvé barevný kruh navrhl Isaac Newton v roce 1666. O dvě století později se barvám věnoval i Johan Wolfgang Goethe v knize O teorii barev. V knížce má několik nákresů, které jsou v dochovaných exemplářích i vybarvené, což je na tehdejší dobu dost neobvyklé.
Dodnes pomáhá colour picker při vytváření vizuálně přitažlivých designů. Standardní barevné kolo obsahuje 12 barev rozdělených na primární, sekundární a terciární. Moderní kola často zahrnují i širší spektrum odstínů, tónů a barevných variací, což je obzvlášť užitečné v digitálním a UI designu. Použití barev v designu výrazně ovlivňuje emoce uživatelů a pomáhá vyprávět vizuální příběh.
Na Googlu najdete pěkný typografický easter egg. Veronika Burian je skvělá návrhářka písem. Založila s José Scaglione písmodílnu Type Together a jejich písma jako Adelle, Athelas nebo Iskra patří k tomu nejlepšímu, co digitální typografie přinesla světu. Některá písma od Type Together najdete i na Google Fonts, takže s nimi můžete pozvednout kvalitu svých prezentací a aplikací.
A kde je ten vtípek? Když dáte hledat jméno Veroniky nebo Josého, zobrazí se vám výsledky hledání v písmu Bree Serif z jejich dílny. Podobného pomníku se dočkal také autor fontu Verdana Matthew Carter a podle ohlasů na internetu i další autoři písem, ale u nich už se nám nepovedlo easter egg vyvolat. Pokud máte rádi fonty, podobných vtípků najdete na Googlu více.
Modrá nebo zelená? My muži rádi uvažujeme v jednoduchých kategoriích a pomíjíme tak často důležité detaily. Zatímco Martinovy dcery vždy přesně vědí, jestli je barva azurová, tyrkysová, akvamarínová, petrolejová nebo mentolová, Martin uznává jen zelenou a modrou. A co vy? U jakého odstínu se vám láme škála mezi zelenou a modrou?
Život s technologiemi
V našem oboru se často oháníme výrazem technický dluh. Označujeme jím potenciální budoucí náklady na předělání hotové práce. Vzniká tím, že upřednostňujeme rychlé dokončení projektu před dlouhodobě promyšleným návrhem. Jenže to předpokládá, že projekt bude fungovat a rozvíjet se tak dlouho, aby ho bylo nutné předělat. Hodně projektů prostě skončí. Zanikne. Účelnost a pragmatický přístup se u nich vyplatí více.
Stává se, že vývoj událostí změní i promyšlenou architekturu v něco zastaralého. Vždycky si na to vzpomenu, když v létě cestujeme s celou rodinou autem po evropských dálnicích. Někde se za ně platí samolepkou vylepenou za čelním sklem a kontrolují ji celníci s dalekohledem. Jinde mezitím zavedli nákladné mýtné brány, protože každou dálnici provozuje někdo jiný a je fér platit podle skutečného užívání.
Místo celníků s dalekohledem sedí u bran obsluha. Sice už nemusí řidičům rozměňovat drobné, protože se začalo platit kartou, ale pořád řeší nějaké technické potíže. Placení kartou někde nahradili krabičkami s rádiovým signálem. Jenže nedokonale. A tak máme bránu s terminálem s frontou aut, kolem které prosviští majitelé bezdrátových udělátek.
A pak tu je odečítání registračních značek s online platbou. Pro zlost prodejcům vinět i stavitelům mýtných bran je to nejen nejpokročilejší technologie, ale překvapivě i nejlevnější. I to se může u digitálního technického dluhu stát. Prostě je nové řešení tak levné, že to staré klidně může být pragmatické.
A jak na tohle všechno koukají v zemích, kde se za dálnice poplatky nevybírají? Polskem jsme projeli od českého Královce na jihu k ruskému Královci na severu, aniž bychom narazili na ty dvě zpoplatněné dálnice a cestou domů jsme se vraceli přes Německo. Zatímco někde developeři zvažují nejlepší možnosti, jinde mezitím postavili hustou dálniční síť.
Na čem právě pracujeme
Minulý týden jsme psali, že vedeme Design sprint 2.0. V pátek studentky a studenti prezentovali výsledky a nás znovu mrzelo, že ty jejich nápady se nezmění ve skutečné projekty. Jakub si nechal vytrhat osmičky, takže s ním doslova není řeč. Martin se snaží zorientovat v novém rozpisu odpoledních kroužků. A společně vymýšlíme, co dál s tímhle projektem. Zůstaňte na příjmu!
Tip z naší knihy
Najměte si na tvorbu webu průvodce
Ať už se do vývoje webu pouštíte sami, máte vlastní tým vývojářů, nebo spolupracujete s externí agenturou, určitě stojí za zvážení najmutí odborného konzultanta, se kterým můžete průběžně procházet jednotlivé kroky projektu.
Nebudete se muset spoléhat pouze na svůj úsudek, a když narazíte na problém, budete mít k dispozici zkušenou osobu, na kterou se můžete obrátit. Kvalitní průvodce vám pomůže předcházet komplikacím díky svým zkušenostem z různých oblastí tvorby webu. Poradí vám s výběrem nejvhodnějších postupů, které povedou k dosažení očekávaných výsledků.
Průvodce, díky své odbornosti, zajistí také větší respekt u dodavatelů a může zvýšit tlak na dodržení kvality. To oceníte hlavně v situacích, kdy narazíte na nečekané problémy nebo budete potřebovat zpochybnit úroveň dodávek.
Přijďte 9. října do Prahy na Frontkon a 10. října do Českých Budějovic na Čtvrtkon. Jakub s Martinem v Praze promluví o 200milisekundové hranici pro metriku INP a o den později v Budějovicích o spolupráci mezi klienty a designéry.
A to je z druhého zářijového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. V 11. září v roce 1951 nečekaně jel vlak z Aše do Selbu. Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.