Řekni si o web #35
Ahoj! Příběh českého grafického designu vyšel knižně. Animace dobývají uživatelská rozhraní. Utilitky s AI. Jaká je budoucnost práce? Učíme Design sprint 2.0. Tip z knížky. Kalendář akcí na září.
Telegraficky
Vyhledávání Googlu už pracuje s obrazovým formátem AVIF.
Firefox je ve verzi 130.
Seznam dělá mrtvého brouka.
Každý den vám připravujeme jednohubky na našem webu (RSS feed).
Linkodrom
Český grafický design slaví velký svátek: V dokumentárním projektu Identita vyšla kniha o stoleté historii vývoje českého grafického designu. Knížka má 520 stran a velkorysý formát větší A4. Čekání na doručení si můžete zpestřit prohlížením instagramu Twos Studio, kde teď jedou seriál o významných světových grafických designérech a typografech. V krátkých reels na vás začnou promlouvat titáni vizuální komunikace jako Paul Rand, Bob Noorda, Fritz Kahn, Herb Lubalin a další.
Animace do uživatelských rozhraní přidávají emoce. Je to účinný způsob, jak poskytnout zpětnou vazbu na uživatelskou akci, získat čas na načtení dalšího stavu, odprezentovat i složité postupy nebo navigační vzorce. Kdybyste ale mysleli, že animace budete připravovat ve Figmě, brzy narazíte na hodně omezené možnosti.
A tak se i pro UI animace stále připravují ve specializovaných nástrojích jako Adobe After Effects, Principle nebo Haiku Animator. Ten první jmenovaný přichází s celým ekosystémem Adobe, což ho v očích některých designérů diskvalifikuje, a ty dva další jsou jen pro macOS.
Naštěstí je tu ještě open-source Lottie – formát, knihovna, přehrávač a editor pro animace. Cloudová nadstavba Lottie Files přichází s novými integracemi, takže plugin pro ně najdete ve Figmě a Canvě a můžete do nich exportovat i animace z After Effects.
Lottie vznikla jako způsob, jak dostat animace z After Effects na web a za její popularitou stojí AirBnB a v posledních pěti letech se tenhle formát stal de facto standardem webové animace. Letos se zformovala kolem Lottie komunita, která bude dále pečovat o standardizaci a rozvoj formátu.
Ale dost už. Pojďme se chvíli kochat ukázkami animací, které Lottie přinesla na web.
Nástrojů pro generování barevných palet je na internetu hromada, ale i do téhle oblasti proniká umělá inteligence. Potřebujete barevnou paletu pro web, aplikaci nebo třeba jen letáček či pozvánku? Proč nezkusit vygenerovat barevnou paletu promptem. A ano, asi to je jako jít s kanónem na vrabce. Co by na to řekl Ginsberg? Viděl jsem nejlepší mozky naší doby…
Život s technologiemi
Když Martin před dvaceti lety v digitální agentuře poprvé narazil na výraz groupware, hned věděl, že to je software, který změní způsob, jakým pracujeme. Po střední škole v devadesátém sedmém roce nastoupil do grafického studia, které bylo řízené prostřednictvím porad a přímého úkolování. Klienti telefonovali a faxovali, šéf se objevil za vašimi zády a poklepal vám na rameno, data přivezl kurýr na skútru – prostě devadesátky.
A pak přišel groupware. Zakázky už neměly dokumenty v šanonech, ale staly se z nich projekty s kalendářem, milníky a rozdělenými úkoly ve webovém rozhraní. Schvalování probíhalo kliknutím na tlačítko a nebylo už potřeba podepsat tři kopie formuláře a orazit razítkem IMPRIMATUR
. Svět, jak ho známe teď.
V Martinových očích bylo jen otázkou času, než se práce přenese do kyberprostoru celá. Ale stalo se něco úplně jiného. Sice jsme znali z technologických magazínů VR náhlavní sady od Segy nebo Sony už z devadesátých let, ale trvalo až do roku 2012, než se objevil Oculus Rift. Ale ani po dalších deseti letech se virtuální realita, augmentovaná realita nebo smíšená realita nestaly místem, kde by probíhala práce.
Namísto toho jsme dostali telekonference, práci na dálku a šéf nám sice nestojí za židlí a neklepe na rameno, ale zato teď kontroluje, jak dlouho už nesedíme u Teams a ad hoc nám volá, aby se zeptal, na dokument, který sice vidíme v cloudové složce na disku, ale on ho nemá v Sharepointu. Neberte to jako stížnost. Je to určitě fajn posun. Ale na druhou stranu to pro naši generaci, která všechny tři díly Návratu do budoucnosti viděla (se zpožděním pár let) v kině, jsou trochu nenaplněné touhy.
Když ráno v presovači na katedře došlo kafe a nový balíček neležel nikde v dosahu, vlastně jsme se shodli, že jsme zklamaní, že si presovač, který je schopný kohokoli zaúkolovat tím, aby vysypal sedlinu nebo dolil vodu, není schopen sám objednat novou dávku praženého zrna. Za tohle jsme klíčema na Václaváku necinkali (my na to byli malí).
Na čem právě pracujeme
První týden v září patří už třetím rokem kurzu pro prváky magisterského studia UX na VŠE. Jakub s Martinem si se studenty střihnuli Design sprint 2.0. Univerzita se teprve probouzí z prázdnin a kampus na Žižkově připomíná město duchů. Má to i své výhody, když třeba chcete část výuky přesunout ven pod platan, nemusíte se s nikým přetahovat o místo na slunci ve stínu.
Tip z naší knihy
Rozložte své cíle na menší kroky, aby byly lépe dosažitelné
Když si stanovíte cíle pro nový web, často jsou velké a složité, což je naprosto normální. Abyste je však mohli úspěšně splnit, rozdělte je na menší části. Pokud je vaším cílem zvýšit příjmy, budete potřebovat zvýšit počet konverzí. Aby se to stalo, musíte získat více hot leads. K těm vás přivede větší návštěvnost webu.
Tímto způsobem si můžete lépe naplánovat rozpočet a sledovat postup. Nepřemýšlejte příliš o jednotlivých metodách, jak toho dosáhnout. Zaměřte se na výsledky, ne na kroky vedoucí k jejich dosažení.
Po prázdninách se s akcemi kolem webu roztrhnul pytel. Pokud si v nich chcete udělat přehled, podívejte se do našeho kalendáře konferencí a komunitních i odborných setkání o webu na září.
A to je z prvního zářijového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Před 26 lety vznikl Google. Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.