Řekni si o web #34
Ahoj! Seznam chce konkurovat HeroHero a Forendors. Čeká nás optimalizace pro vybavení z paměti. Zahrajte si tetris nebo hada s tabulkami. Nastal odklon od vydávání mobilních aplikací?
Telegraficky
NÚKIB a ÚOOÚ vydaly společné varování před predátorskými e-shopy.
Digitální přihlašovací systém DiPSy stál méně, než ušetřené poštovné za odeslání letošních přihlášek.
Majitel Seznamu Ivo Lukačovič psal na Patreonu o možnosti uvést akcie Seznamu na pražskou burzu cenných papírů.
Hubert Palán řekl Lupě, že to Productboard má teď těžké.
Pavel Durov, zakladatel Telegramu, byl zadržen ve Francii.
Petra Jílková napsala knížku o designu služeb.
Každý den vám připravujeme jednohubky na našem webu (RSS feed).
Linkodrom
Seznam.cz plánuje zavedení placeného obsahu. Matěj Hušek, člen představenstva Seznamu, dal rozhovor Médiáři na téma placeného obsahu. Podle něj Seznam začne s placeným obsahem na blogovací platformě Seznam Médium. Seznam chce přilákat na svou platformu i už zavedené tvůrce, kterým jako výhodu proti jiným platformám nabízí vedle procesování plateb i návštěvnost.
Majitel Seznamu Ivo Lukačovič měl kdysi blog. Nyní experimentuje s předplatným na Patreonu, kde má přes 2200 platících čtenářů. Seznam Médium se i nyní dělí s autory o výnosy z reklamy. Ti se těší přivádění návštěvnosti z algoritmického feedu na domovské stránce Seznamu. Podle měření Netmonitoru Medium mělo v červenci 56 milionů zobrazení a 3,5 milionu uživatelů. Málo se to ví, ale Seznam distribuuje také podcasty, do nichž vkládá reklamy.
Martin Procházka, jeden z autorů publikujících na Seznam Mediu, nedávno shrnoval svou zkušenost a odhadl, že dostává asi 50 korun za tisíc zobrazení při 50% podílu z reklamních výnosů. Jeho články mají i přes sto tisíc zobrazení. Zařazení článku na domovskou stránku Seznamu ale podléhá schválení editora, takže ne všichni autoři Media mají podobné příjmy. Podle rok starých údajů pravidelně publikujících autorů na Mediu je kolem pěti set a tvoří asi sto článků denně.
Pokud se na fungování Seznam Media něco nezmění, čeká na tvůrce obsahu jedna dost významná past: Uživatelé Media nyní patří Seznamu a tvůrci s nimi nemají přímý kontakt. Jestliže se tedy někdy v budoucnosti rozhodnou změnit platformu, budou si svou předplatitelskou základnu budovat od nuly. U platforem, jako je už zmíněný Patreon nebo námi používaný Substack, patří předplatitelé tvůrci. Ti si tak mohou jejich seznam i s kontakty kdykoli exportovat.
Čeká nás optimalizace pro lidskou paměť? Nový Chrome bude umět otevřít stránku z historii prohlížení podle textového promptu. S příchodem funkcí, jako je Recall od Microsoftu nebo možnost otevřít stránku z historie v Chromu na základě toho, co si uživatel pamatuje, se pro webové designéry otevírá nová disciplína.
Už nestačí mít jen optimalizovaný obsah pro vyhledávače – stránky musí být také něčím zapamatovatelné. Originální design, poutavý text nebo unikátní interakce mohou rozhodnout, zda si uživatelé stránku vybaví a vrátí se na ni.
Reklamní průmysl tuhle hru hraje už dlouho. Určitě znáte ten obchod s nábytkem – no, ten s tou velkou židlí. Nabízí se otázka: Není toto příští velká věc, která by mohla zastínit i fulltextové vyhledávání, jak jej dnes známe?
Pokud trávíte velkou část svého pracovního dne s tabulkovým procesorem, možná byste ocenili možnost zahrát si tetris v Google Sheets. A nejen tetris! V Google Sheets si můžete zahrát i hada, šachy, wordle, sudoku nebo lodě.
Život s technologiemi
Dušan Janovský se na Facebooku ptá, zda z mobilu odinstalováváme aplikace, protože nás obtěžuje, když se odkazy automaticky otevírají v příslušných aplikacích místo v prohlížeči. Rozproudil zajímavou diskuzi v komentářích. Nabízí se otázka: není nyní trendem návrat od aplikací zpět k webovým řešením?
Nemyslíme si, že by odklon od vydávání aplikací byl aktuálním trendem. Pokud uživatelé běžně používají 30 až 40 aplikací, je to především otázka ekonomické rozvahy. Až za finančními úvahami následuje uživatelská hodnota – tedy to, co aplikace zvládne lépe než prohlížeč nebo co prohlížeč vůbec neumí.
Klienti často uvádějí tři hlavní důvody pro vývoj aplikace: získání pozornosti (na webu jste vždy jen jeden klik od konkurence), přítomnost značky v launcheru a možnost zasílat notifikace. Všechny tyto potřeby lze sice řešit pomocí progresivních webových aplikací, ale instalace progresivních webových aplikací není pro uživatele tak přirozená jako u nativních aplikací. Navíc to jde proti byznys modelu obchodů s aplikacemi.
Firmy nyní šetří na designérech i vývojářích. Vývoj a údržba aplikace jsou značným nákladem. Proto dává smysl, aby firmy přehodnotily svůj přístup k aplikacím a místo toho zvažovaly levnější alternativy, jako je například zapouzdření HTML do aplikačního rozhraní nebo využití multiplatformních frameworků.
Na čem právě pracujeme
Konec prázdnin je u Jakuba a Martina tradičně ve znamení back to school. První zářijový týden totiž uvítají prváky v magisterském studiu UX na VŠE v týdenním design sprintu. Je potřeba oprášit podklady, připravit designérskou výzvu a s předstihem obeslat účastníky, aby všechno klaplo.
Tip z naší knihy
Namalujte mapu webu
Podívejte se na svůj web jako na příběh. Každá stránka webu je jako panel v komiksu. K jednotlivým stránkám si poznamenejte, jakým způsobem vám pomáhají přiblížit se ke konkrétnímu cíli.
Máte na plánku stránky, ke kterým jste nepřiřadili žádné cíle? S klidným srdcem je škrtněte. Mapa webu vám pomůže udělat si představu, jaké druhy stránek na webu využijete a kolik a jakého obsahu musíte připravit. Stejně jako v autoatlasu – i na mapě webu byste měli na první pohled rozlišit hlavní cesty od vedlejších, důležitá místa, křižovatky.
Přijďte 9. října na Frontkon. Jakub s Martinem připravují lightning talk, proč je v INP jako hranice právě dvě stě milisekund. Vstupenky jsou ještě v prodeji za příznivou cenu.
A to je z posledního prázdninového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Před 61 lety měl jeden Afroameričan sen. Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.