Řekni si o web #33
Ahoj! Klienti navrhují s Canvou a designéři nemají co žrát. Akorát že vůbec. Navrhujte co nejlépe, ale ne lépe. Jen jeden druhý faktor nestačí. Vždy udělejte jen jednu změnu. Co poslouchají designéři?
Telegraficky
Proběhl skutečný UXcamp.
Linkodrom
Nástroje nedělají designéra. Demokratizace designu se zase posouvá o kus dál. Figma dala designérský nástroj do rukou lidem mnoha dalších profesí od produkťáků po vývojáře a testery. Canva šla dál a zpřístupnila navrhování každému včetně dětí.
o Canvě napsal: „A klidně může spolupráce s grafikem vypadat i tak, že připravíš návrh nahrubo, nasdílíš mu ho a on ho finálně doladí k dokonalosti. Tomu se říká týmová práce.“Vypadá to lákavě, že? Ušetříte spoustu cenného času, zjednodušíte komunikaci, urychlíte zpětnou vazbu, přestanou se ztrácet informace cestou a jako klienti budete více zapojeni do tvorby. Na druhé straně ale potřebujete, aby i designér pracoval se stejným nástrojem, protože jinak je pravděpodobné, že vaše podklady nebude moci využít a bude je muset vytvořit znovu.
Dolaďování bude zahrnovat i odstraňování různých chyb a nevhodných postupů, které by řemeslník neudělal. Komunikace se může zadrhnout, až zjistíte, že designér nahradil vlastním nápadem tu část, do níž jste napnuli nejvíc úsilí a jste na ni hrdi. A toho dohadování, kdo za co může, pokud se ve výsledku projeví skryté vady. Měl je designér odhalit?
Prožíváme v digitálním designu něco, čím už si prošla spolupráce klientů s designéry třeba v tisku nebo v korporátní identitě. V těch oborech vedla demokratizace designu k tomu, že designéři začali namísto finálních výstupů připravovat šablony, stavebnice a návrhové sady, z nichž pak kdokoli mohl finální výstupy připravovat.
I v digitálním designu se už prosazují design systémy. Ty jsou určené především dalším profesionálům. Je čas říct si designérům o knihovnu komponent do Canvy nebo no-code nástrojů jako je Webflow.
A při běžné spolupráci? Je spíš kontraproduktivní udělat práci za designéra a chtít po něm jen doladění. Lepší je připojit k zadání hrubou skicu a moodboard. Obrázek je za tisíc slov. A klidně je můžete připravit v Canvě nebo Microsoft Designeru.
Co nejlépe, ale ne lépe, znáte Čtyři dohody? Marek Prokop nedávno napsal: „Dělám SEO dvacet pět let a ani po tom čtvrtstoletí neumím zaručit, že se mi povede vše, co si naplánuju.“ SEO už je takové. Plné neznámých, domněnek, rychle se měnící prostředí a hodně hráčů. Vzápětí ale dodává, že vždy usiluje o to, aby zároveň s nejistou optimalizací zlepšil kvalitu webu. Alespoň něco vyjde vždy.
Jako designéři občas dostáváme otázku, jak víme, že naše návrhy budou fungovat. Ne nadarmo jsou dvě nejčastější designérské odpovědi: to záleží a důvěřujte mi. V designu se prosazuje přístup podložený důkazy – evidence-based design. Výzkum, testování, zpětná vazba a iterativní práce jsou našimi pojistkami pro snižování rizika neúspěchu. Jinak je to jen hra na design a designér, který na ni přistoupí, si pod sebou podřezává větev.
Zároveň si ovšem musíme přiznat, že každý software je rozbitý. Je to jeho přirozenost. V každém programu je alespoň jedna zbytečná podmínka a každý program obsahuje alespoň jednu chybu. Opravováním chyb vznikají chyby nové. Stále je na čem pracovat.
Co poslouchají designéři? Designér Fons Mans oslovil další kolegy a sestavil sbírku playlistů od designérů pro designéry. Rychlým pohledem na profil na Spotify zjišťujeme, že nejsledovanějším přehrávacím seznamem není Deadline, ale Potrava pro mozek. Jak by se jmenoval váš playlist nám můžete napsat v komentářích nebo rovnou pošlete odkaz.
Život s technologiemi
Vícefaktorová, ne dvoufaktorová autentizace. Dříve bylo zvykem v létě napsat o důležitosti zálohování, letos se objevují zkušenosti se zbabranou vícefaktorovou autentizací. Třeba Machalův příběh, jak na dovolené v Tanzanii přišel o mobil a s ním i o přístup k penězům a hromadě služeb.
Nejhorší je kombinace podporování právě jednoho druhého faktoru a zároveň vynucení dvoufaktorového přihlášení. Ne vždy je na vině uživatel. Martin navrhoval a posléze jako produktový manažer také uváděl do života vícefaktorové přihlášení u Tipsportu, takže má ještě v živé paměti jak rezistenci uživatelů, tak varování před edge-case od bezpečnostních specialistů.
Pokud nemáte o přístup ke službě přijít v důsledku ztráty přístupu k druhému faktoru ověření (třeba když vám odcizí telefon šest a půl tisíce kilometrů od nejbližší prodejny vašeho telekomunikačního operátora), potřebujete mít možnost mezi druhými faktory při přihlášení volit: vedle SMS třeba záložní kódy, přístupové klíče, aplikace pro generování jednorázových kódů, autentizační aplikace… Důležité je to hlavně u kritických služeb, jako je přihlášení k bankovnímu účtu nebo služby veřejné správy. Samostatnou kategorií je přístup k primární e-mailové schránce.
Udělejte si chvilku na rychlý audit svých druhých faktorů. Doplňte je, a pokud nějaká služba dovoluje použít právě jeden, změňte ji. Potíže nestojí za to.
Na čem právě pracujeme
Jakub s kolegy z agentury Švejda Goldmann pracují na inovaci nákupního procesu rozsáhlého projektu, který se zabývá cloudovou optimalizací. Připravili sady dotazů pro stakeholdery. Po pečlivých „výsleších“ skládají střípky do mozaiky. Výstupem průzkumu pomůžou nejen designérům, ale také ukážou na procesy, které je vhodné upravit. A právě zde se design setkává s reálným světem více než kde jinde.
Martin finišuje přípravy na týdenní design sprint, který ho čeká první zářijový týden.
Tip z naší knihy
Přidávejte vždy jen jednu malou funkční část.
Před nasazením nové funkce se domluvte s dodavatelem na pečlivém měření jejího přínosu buď formou A/B testu, nebo vyhodnoťte fungování webu před nasazením a po něm. Pokud je změna k horšímu, buďte k sobě tvrdí a nebojte se funkci zase zahodit.
Pokud upravujete svůj digitální projekt, přidávejte nové části tak, abyste mohli zhodnotit, co způsobilo změnu. Když toho přidáte příliš mnoho najednou, budete hůře zjišťovat, co z toho funguje a co ne.
Přijďte 9. října na Frontkon. Jakub s Martinem připravují lightning talk, proč je v INP jako hranice právě dvě stě milisekund. Vstupenky jsou ještě v prodeji za příznivou cenu.
A to je z předposledního prázdninového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Před dvanácti lety v Brně-Kohoutovicích hořel pařez. Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezké léto přejí,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.
Děkuji za zmínku a za diskusi k tématu! 💛