Řekni si o web #32
Ahoj! Obliba Edge roste. AI, AR a VR jsou budoucností UI. Doménový model vede k návrhu kvalitního systému URL webu. Susan Wojcicki ubytovala Google ve své garáži a naučila ho vydělávat na reklamě.
Telegraficky
Ministerstvo školství mělo IT výpadek.
Košík dostal pokutu za netržní jednání a CZC.cz opravdu končí.
Linkodrom
Jak se stal Edge preferovaným prohlížečem? Prohlížeč Microsoft Edge je na desktopech druhým nejpoužívanějším prohlížečem hned po Google Chrome. Je mezi nimi sice odstup asi padesát procentních bodů, ale i tak je překvapivé, že si lidé oblíbili prohlížeč právě od Microsoftu. Předchozí prohlížeč Microsoftu Internet Explorer neměl právě dobrou pověst. Zajímavé je, že Edge je opravdu oblíbený a jeho používání nemůžeme jednoduše svést na to, že je předinstalovaný na počítačích s Windows. Ostatně DMA v EU nás nyní nutí, abychom si výchozí prohlížeč vybrali.
„Mám Edge na pracovním macu. Dobrovolně a spokojeně.“
— Petr Staníček
Odborník na SEO Pavel Ungr se k používání Edge přiznal na sociálních sítích a v komentářích se k němu přidávají další internetoví specialisti. Edge je jako mnoho jiných prohlížečů postavený nad jádrem Chromium a lze do něj instalovat rozšíření pro Chrome. Edge nabízí ale pro uživatelský komfort i vlastnosti, které Chromu chybí.
Jednou z těch praktických jsou pracovní prostory, které umožňují rychle otvírat, zavírat a sdílet sady webových stránek, což se hodí, když třeba pracujete na několika projektech zároveň a nechcete mít otevřené desítky tabů.
Další jsou profily. Znáte je z Chromu, ale Edge vám dovoluje nastavit pravidlo pro otevření konkrétního webu pod zvoleným profilem. To je zajímavá volba, pokud třeba chcete, aby se vám pracovní záležitosti automaticky otvíraly v pracovním profilu. Michal Altair Valášek ukazuje, jak automatické přepínání profilů v Edge můžete využít pro omezení sledování tam, kde měníte přístup ke službám za souhlas s použitím cookies třetí strany.
Budoucnost uživatelských rozhraní. Vývoj uživatelských rozhraní se neustále přizpůsobuje novým technologiím. S příchodem umělé inteligence a rozšířené či virtuální reality, se zvyšuje tlak na tradiční UI a vyvstává otázka, zda a jak by měly naše interakce s technologiemi pokračovat. Zamýšlí se nad tím Nathan Tuftsbrown.
Úkolem UX designérů je zajistit, aby nové rozhraní bylo také uživatelsky přívětivé a přívětivé. To zahrnuje minimalizaci třecích ploch při přechodu na nové typy interakcí, jako jsou konverzační nebo gestické rozhraní, a také zajištění etických aspektů, zejména při využití AI.
AI a generativní UI mohou přinést personalizované a kontextově relevantní zážitky, ale také vyžadují pečlivý design, aby zajistily konzistenci a spolehlivost. Gestické rozhraní zase čelí výzvám v přesnosti, výkonu a fyzické náročnosti pro uživatele.
Jaká je podle vás budoucnost uživatelských rozhraní? Bude UI se vyvíjet s AI, AR/VR a gesty, nebo nás čeká něco zcela nového, jako je třeba ovládání zařízení myšlenkami?
Sendune připraví kód pro e-mailový newsletter. Připravit zdrojový kód pro e-mail, který se bude dobře zobrazovat jak ve webových rozhraních freemailů, tak v Outlooku nebo hisperských mailových aplikacích, není ani na konci první čtvrtiny 21. století žádný med. Sendune je jednoduchý nástroj, kde stylem chyť a pusť naklikáte funkční vzhled e-mailu a dostanete zdrojový kód, který můžete použít třeba v Mailchimpu a obdobných nástrojích.
Hodí se k sobě? V The Font Game dostanete název fontu a k němu na výběr čtyři další. Vaším cílem je zvolit ty fonty, které se k sobě hodí. Máte to v oku?
Život s technologiemi
Co je na návrhu webu nejtěžší, ptá se Marek Prokop a hned si odpovídá, že návrh URL. Dobře navržený systém URL by měl být odolný vůči budoucím změnám, které mají vliv nejen na SEO, ale i celkový uživatelský zážitek – nikdo nemá rád čtyři sta čtyřky.
Při navrhování URL je klíčové zohlednit několik osvědčených postupů. URL by měla být jednoduchá, srozumitelná a odrážet strukturu webu. Použití klíčových slov, konzistentní hierarchie a minimalizace parametrů jsou základními kameny efektivního návrhu.
Zde přichází do hry doménový model, který může být neocenitelným nástrojem při návrhu URL. Doménový model poskytuje strukturovaný pohled na hlavní prvky webu a jejich vztahy v rámci dané obsahové domény. Doménový model pomáhá definovat logickou hierarchii a konzistentnost URL. Měl by zajistit, aby byla URL dlouhodobě stabilní a snadno rozšiřitelná.
Zamyšlení nad návrhem URL nezahrnuje jen technickou stránku, ale i dlouhodobou strategii, která se promítá do všech aspektů webového vývoje. Každý správně navržený systém URL je investicí do budoucnosti, která zvyšuje udržitelnost a efektivitu webu. Konečným cílem by mělo být vytvoření struktury, která dlouho vydrží a podporuje jak uživatele, tak tvůrce webu v dosažení jejich cílů.
Na čem právě pracujeme
Martin se vrátil z dovolené a pomalu se vrací do pracovního procesu. Jakub s parťákem Davidem promýšlejí podnikatelskou strategii na další období. Trh se pořád mění a štěstí přeje připraveným!
Tip z naší knihy
V průběhu testování upravujte návrh
Smyslem testování je odhalit chyby a úzká místa. Stačí, že jste problém objevili, nepotřebujete k němu statistiku četnosti. Využijte toho, že už o problému víte, a zaměřte se při dalším testování na jinou část testovaného návrhu nebo další krok ve scénáři.
Nechte si mezi testy prostor, abyste mohli rychle shrnout zjištěné poznatky. Dopřejte designérovi čas na zapracování úprav. Upravujte návrh průběžně během testování. Otestujete tak více variant za kratší dobu.
Přijďte 9. října na Frontkon. Jakub s Martinem připravují lightning talk, proč je v INP jako hranice právě dvě stě milisekund. Vstupenky jsou ještě v prodeji za příznivou cenu.
A to je z druhého srpnového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Před třiceti lety byl dopaden Carlos Šakal. Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.