Řekni si o web #31
Ahoj! Rozdělí americký soud Google? Safari odstraní z webu balast. Ani zachování cookies v Chromu už reklamnímu průmyslu nepomůže. Myš na předplatné?! Zákony UX. Designové tokeny. 33 let webu!
Telegraficky
Soud v USA hrozí Googlu rozdělením kvůli monopolu.
TikTok v EU nebude odměňovat uživatele za návyk.
Safari v iOS 18 vyčistí web od balastu.
Ministr zdravotnictví šetří na lidech a mrhá desítkami miliard.
Linkodrom
Zachování cookies třetí strany v Chromu reklamní byznys nezachrání, argumentuje David Voráček na Lupě. Stále zůstává problém se získáváním souhlasu uživatelů: „Pokud souhlas nemáte, je jedno, jestli prohlížeč cookies třetích stran blokuje, nebo ne. Stejně data nemůžete sbírat.“
Debaty o konci cookies třetí strany už jsou únavné. Jak říká, Dušan Janovský: ta technologie neměla nikdy vzniknout. Řešení ochrany osobních údajů přes lišty je důsledkem toho, že tvůrci prohlížečů nedali uživatelům nástroj pro řízení přístupu k osobním údajům. Zákonodárci EU vyjádřili svůj záměr s GDPR už roku 2012. Času měli tvůrci prohlížečů dost.
Dopadne to tak, že uživatelé si v Chromu časem vypnou cookies třetí strany sami. Postupně poroste podíl lidí, kteří odmítnou udělit souhlas k využití dat. Data budou mít jen velké platformy s přihlášenými uživateli. Ostatní si budou muset najít jiný obchodní model.
Hardware za předplatné? Logitech zvažuje zavedení předplatného na myš. Tentokrát nejde o úvahu o myši na splátky nebo pronájmu myši. Jde o to, že myš byste si koupili a platili byste za přístup k softwarovým vlastnostem. Nová šéfka Logitechu, Hanneke Faber, představila tuto myš v podcastu Decoder. Myš by se měla kupovat jen jednou, ale uživatelé by pravidelně platili za softwarová vylepšení.
Logitech už experimentuje s integrací umělé inteligence do svých myší, která umožňuje funkce jako AI Prompt Builder. Myš s předplatným je zatím jen koncept. Prompt builder nejspíš nebude ta killer feature, protože za chvíli takovou funkci najdete v kdečem zadarmo. Ale třeba časem bude za předplatné něco specificky zaměřeného na profesionální použití myši.
Platit předplatné za software, už jsme si zvykli. Vždycky je to ale software pro profesionální využití. Software se funkčností, která je specifická. Předplatné musí být pro uživatele výhodné v tom, že za zlomek ceny jednorázové licence získává přístup k funkčnosti, která mu umožní vydělat si na další měsíce předplatného. To bude u myši těžké.
Jménem zákona UX! Uživatelská přívětivost má svoje pravidla hezky shrnutá na webu Laws of UX. Až se příště netrefíte na tlačítko, nemusíte už amatérsky nadávat, že je malé, ale můžete poučeně říct, že designér by si měl dostudovat Fittsův zákon.
Jak dobře znáte loga známých firem? Tentokrát si hru zahrajeme na Androidu nebo iOS. Je to přesně to, co čekáte. Kvíz. Zobrazí se logo a budete hádat, která firma nebo produkt se za ním skrývá. Jeden level zábavy navíc je v tom, že hra není nejnovější, takže hádat budete často u starších log.
Život s technologiemi
Výraz tokeny předpokládám znáte. Slyšeli jste už o design tokenech? Tento měsíc jsme v agentuře Švejda Goldmann začali pracovat na rozsáhlém projektu pro zahraničního klienta, který spojuje několik velkých webů do jednoho díky slučování subbrandů. 🌐
Abychom zajistili bezproblémové předávání naší designérské práce developerům a frontendistům, využíváme nově design tokens. Tento proces nám umožňuje precizní předávku designu, díky které se developeři nemusí obávat, jakou barvu, velikost fontu nebo mezeru použít. 🎨🖥️
Co jsou tedy Design Tokeny?
Design tokeny představují základní vrstvu každého design systému. Umožňují definovat a udržovat vizuální styl aplikace z jednoho centrálního místa. Tokeny by měly být definovány nezávisle na konkrétních platformách a následně exportovány například jako CSS nebo JavaScriptové proměnné.
Jak to funguje?
Mezi vlastnosti, které lze uložit jako tokeny, patří:
barevná paleta,
velikosti písma,
mezery (spacing),
definované stíny a mnoho dalšího.
S pomocí pluginu Tokens Studio ve Figmě můžeme přímo aplikovat změny, které jsou napojeny na Github. Po uploadu změn je vývojáři potvrdí v Gitu, čímž minimalizujeme zásahy do kódu.
Jednou z klíčových úloh na začátku takového projektu je nastavení úrovně tokenů, což vyžaduje spolupráci s frontend developery.
Jako designéři používáme design tokeny, protože nám výrazně usnadňují udržování konzistentního vizuálního stylu napříč celou aplikací. Tento přístup vede k efektivnějšímu workflow, lepší komunikaci s vývojáři a minimalizaci chyb při implementaci designu. Navíc je to současný trend a finální forma práce, která představuje zcela jiný způsob uvažování o designu. Vidím v tom budoucnost a osobně mě tento přístup opravdu baví.
Na čem právě pracujeme
Martin nepracuje; zdraví vás od Bałtu. Jakub se mezitím sešel s lidmi z IT gymnázia a posunul zase o kus dál osnovy pro výuku webdesignu. Hodně jsme přemýšleli, jak by se naše výuka na střední měla lišit od toho, jak učíme v bakaláři a magistru.
Tip z naší knihy
Zvažte, jestli potřebujete web na míru, nebo ho poskládáte jako stavebnici
Každý by chtěl mít přesně na míru web, který bude specificky odpovídat právě jeho potřebám a vkusu. Přemýšlejte kriticky, zda to není příliš velký luxus. Jestli alespoň některé části nemůžete řešit prostřednictvím hotových řešení. Lidí je málo, jsou drazí a nemají čas.
Jednodušší web si můžete postavit sami jako stavebnici, na to existuje řada nástrojů. Složitější web na míru bude nejspíš také stavebnice, jen bude vašim očím skrytá a s jejími díly si pohraje dodavatel. Zapíná a vypíná funkcionality, které má systém už od výrobce. Přizpůsobuje grafické prvky vašemu manuálu.
Přijďte 9. října na Frontkon. Jakub s Martinem připravují lightning talk, proč je v INP jako hranice právě dvě stě milisekund. Vstupenky jsou ještě v prodeji za příznivou cenu.
A to je z posledního červencového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Tim Berners-Lee vystavil 6. srpna 1991 na internet první webové stránky.
Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.