Řekni si o web #27
Ahoj! Zakážete Figmě trénovat AI na svých návrzích? Jste T-shaped, nebo V-shaped? Proč je teď trendem rozdělit přihlášení do kroků? Všechno se dozvíte!
Telegraficky
Figmě můžete zakázat trénování AI na vašich návrzích
Po T-shaped osobnostech tu máme nový buzzword V-shaped personality
Jak na výzkum od stolu
Za loňský rok bylo podáno rekordních 73 % daňových přiznání elektronicky.
Ondřej Trhoň napsal knížku o počítačových hrách
Karolina Kania a Honza Balata hledají nekomerční projekt jako zadání pro studenty uživatelského výzkumu
Linkodrom
Přihlášení na web rozdělené na dva kroky. K čemu to je? Také si říkáte, proč má Google, Microsoft nebo Apple přihlášení rozkrokované? Proč nás nenechají prostě vyplnit uživatelské jméno a heslo najednou? S nástupem sociálních sítí začlo být populární nabízet uživatelům přihlášení účtem sociální sítě. Například na Instagram nebo Medium jsme se původně hlásili přes Twitter. Postupem času varianty přihlašování přibývaly a lidé začali zapomínat, kterou službu zvolili pro registraci.
Microsoft umožňuje uživatelům přihlašovat se prostřednictvím svých pracovních nebo školních účtů. Využívá tak první krok přihlášení k tomu, aby podle e-mailové adresy rozeznal, jestli se přihlásíte přímo účtem z Microsoftu, nebo využijete adresář organizace. Apple a Google využívají rozdělení přihlášení do kroků k tomu, abychom se mohli úplně obejít bez hesel. Pokud máte pro svůj účet nastavený přístupový klíč (passkey), heslo v dalším kroku už nezadáváte.
Zpráva o stavu uživatelského výzkumu v roce 2024. Máte ve firmě ReOps? Tedy Research Operations? Souběžně s tím, jak firmy přestávají mít zájem o specializované designéry a upřednostňují generalisty, v uživatelském výzkumu se prosazuje demokratizace. Výzkum už nedělají výzkumníci, ale každý. Aby to mohlo fungovat, potřebují support, a ten jim právě dělají ReOps. Došlo to až tak daleko, že šéfové považují ReOps za důležitější než produkťáky.
Vyhazovy výzkumníků se podepsaly na víře v budoucnost v uživatelském výzkumu. Jen 73 % výzkumníků předpokládá, že v uživatelském výzkumu zůstanou. Dobré ale je, že výzkumníci teď už nereportují designérům, ale přímo product ownerům. Co ale překvapí, že jen lehce nad polovinu výzkumníků využívá AI pro práci.
Úspěšné linkbuildingové strategie. Itamar Blauer se rozepsal o postupech, které mu fungují při linkbuildingu. Čtyři z nich jsou zaručené recepty na úspěch: hostování na cizích blozích; PR; nabízení expertních názorů médiím a oslovení lidí, kteří vás zmiňují, ale neodkazují.
Muzeum internetu. Víte, jak vypadaly webové stránky před třiceti lety? V roce 1994 se odehrál první internetový nákup na webu a Pizza Hut začala přijímat online objednávky. V Lillehammeru byla zimní Olympiáda a poprvé se sportovní výsledky objevovaly živě na webu. Českému webu dělá kronikáře Jiří Peterka s jeho Muzeem internetu. Některé weby jsou tam dokonce interaktivní. Třeba web o Cimrmanovi od zakladatele Seznamu Iva Lukačoviče.
Život s technologiemi
Chvála standardizaci! Vážně. Můžeme spolu debatovat o tom, jestli zavedení standardu USB-C v EU je brzdou vývoje, ale přiznejme si, že je skvělé, že vám může designér s MacBookem půjčit kabel pro nabití vašeho Dellu. V IT probíhá standardizace tak nějak sama. Není to tak dávno, kdy každý výrobce telefonu měl jiné napájecí konektory. A nejde jen o ty počítače a telefony. Schválně, kolik různých kabelů máte pro nářadí, akuvysavač, kartáček na zuby…
Vždycky si tohle uvědomíme, když narazíme na nějakou podivnost mimo IT. Tak třeba Martinovi upadl mixér a něco se v něm uvolnilo. Řekl si, že ho rozebere a opraví. Jenže ouha, mixér má šrouby typu spanner head. Rychlý pohled na internet ukázal, že šroubovák na spanner head v tomhle rozměru přijde asi na sto padesát korun. Stejný mixér jako ten starý stojí necelé čtyři stovky.
Na čem právě pracujeme
Dnes to nebude o práci. Jakub vyklidil sklep chalupy a chystá se do rekonstrukce. Martin si koupil elektrický hoblík a chystá se zase kazit dřevo. Dostali jsme nabídku učit webový design na gymnáziu, a tak přemýšlíme, jak by se středoškolský předmět měl lišit od toho, co učíme budoucí designéry na univerzitě.
Tip z naší knihy
Pohlížejte na svůj web jako na trvalou službu, ne jako na jednorázový projekt
Návrh a vytvoření webu je jen začátek. Připravte se na zpětnou vazbu a buďte připraveni na ni reagovat tím, že svůj web budete vylepšovat. Web není krásný obrázek, který se jednou vystaví a pak už jen sbírá lajky. Přemýšlejte o webu jako o dlouhodobé službě, jako o způsobu, jakým se zákazníky komunikujete.
Správa webu a provoz jsou velké závazky. Provoz může stát i násobně víc než počáteční investice do tvorby webu. Zvažte při návrhu budoucí provoz. Mějte na paměti nároky na měnící se obsah, rozvoj webu, snadnost úprav, kvalitní hosting a IT bezpečnost.
Myslete nejen na uživatele, ale i na správce systému. Rozdělte uživatele na interní a externí a zamyslete se nad jejich odlišnými potřebami.
A to je z druhého prázdninového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. Napadlo vás někdy, že téměř každý influencer má předplatné vyšší než televizní koncesionářský poplatek? Jen Ivo Lukačovič teď zlevnil na jeden dolar. Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.