Řekni si o web #18
Ahoj! S občankou v mobilu budeme moci do celé EU. Lidi se bojí randit s AI. Startupy chtějí lepší zaměstnanecké akcie. Bing roste. Advokátka mluví o consent or pay. Proč firmy propouštějí designéry?
Linkodrom
Cestování po EU jen s mobilem. DIA píše, že v Úředním věstníku EU vyšla revize nařízení eIDAS, která upravuje uznávání dokladů v elektronické podobě. Znamená to, že kdekoli v EU by nám brzy měla stačit aplikace eDoklady s občankou a třeba řidičákem a kartou pojištěnce. Občanku už apka umí, tak teď ty další doklady, prosíme.
51 % lidí se děsí randění s AI avatarem. I přesto vzrostlo hledání dotazu „AI girlfriend“ za poslední rok o více než pět set procent a skoro třetina lidí využívá AI k vylepšení svých profilů na seznamkách. Vyplývá to z průzkumů, které shromáždila Česká asociace umělé inteligence.
Startupy potřebují prorůstové prostředí. Hrot píše, jak se daří startupům v českém prostředí. Koncem dubna podepsalo 146 zakladatelů českých startupů otevřený dopis premiérovi. Dopis se točí hlavně kolem zaměstnaneckých akcií. Jen tak mimochodem jsme se dozvěděli, že ve startupech pracuje v Česku víc lidí než v zemědělství. Tak jen aby nám nepomrzly.
Bingu roste tržní podíl. Marek Lecián na Facebooku ukazuje, že Bing má v Česku tržní podíl na vyhledávání přes čtyři procenta. Odkazuje přitom na Statcounter a Statistu. Těžko říct, co za tím je. Snad Copilot s GPT-4 nebo rostoucí obliba Edge na Windows 11? Na desktopu se už Bing dotahuje na Seznam.
Jak na UX portfolia? Aneta Kmiecik začala v únoru psát newsletter zaměřený na UX portfolia. Jestli správně počítáme její čtrnáctidenní takt, v pátek se můžeme těšit na šesté vydání.
Text z komponenty karty má jít prokliknout i označit, připomíná Klára Scholleová zásadu, která podporuje nejen použitelnost, ale také přístupnost webu. V příspěvku na Linkedin pak doporučuje knihu Inclusive Components a výpravný web, o který se stará Heydon Pickering.
Petra Dolejšová se vyjadřuje k přístupu „dej data nebo plať“. Advokátka zaměřující se na digitální právo opakuje zásadu dobrovolnosti udělení souhlasu a nemožnost penalizace nebo odepření služby lidem, kteří souhlas neudělí.
Proč firmy propouštějí designéry? Luděk Pikard našel odpověď ve článku Product Design Is Lost: Designéři chtějí navrhovat nové přístupy a smysluplné zážitky, kdežto byznys potřebuje mitigovat riziko neúspěchu. Nemůžou si rozumět.
Kde se berou dobré nápady? Takhle se ptá Jakub Linowski, a aby získal odpověď, podíval se na zdroje nápadů, které vyšly jako lepší v A/B testování. Ondřej Ilinčev si už dříve všiml, že většina nápadů je příšerná. K Linowského článku přidal pár svých postřehů a přeložil ho do češtiny. I ty nejlepší zdroje nápadů jsou ale vlastně úspěšné v méně než polovině případů. Nápad totiž není dobrý ani špatný, dokud ho neověříte. A to, že v jiné době a kontextu se nápad neosvědčil, neznamená, že by to tentorkát nemělo klapnout. Nevzdávejte to!
Život s technologiemi
Od minulého newsletteru jste mohli zaznamenat, že kromě textu máme k dispozici také namluvenou variantu. Voiceover za nás namlouvají robohlasy vydestilované z našich nahrávek. S klonováním virtuálních avatarů koketujeme už od léta, ale definitivně nás přesvědčil avatar Jana Řezáče, který na nás promlouvá ve videu na Linkedin.
Po několika pokusech, které neměly moc kvalitní výstupy nebo je nebylo možné použít pro češtinu, jsme zvolili „polský“ ElevenLabs.
A jak klonování hlasu funguje? Každý jsme nahráli pár minut svého hlasu. Nahrávky jsme vyčistili od zvuků pozadí a echa náhodně nalezeným online nástrojem z internetu. Vzorky jsme pak nahráli do rozhraní ElevenLabs a nechali z nich vytvořit klony. Takto syntetizované hlasy pak přiřazujeme částem textu v editoru projektů v ElevenLabs.
Syntéza hlasu funguje vcelku dobře i bez zvláštních úprav textu. Jen tu a tam vyhodíme část, která nedává bez formátování nebo hypertextových odkazů smysl. Někdy upravíme interpunkci pro lepší frázování a ve zcela výjimečných případech doplníme výslovnost do slovníku. Pokud byste se s tvorbou slovníku nechtěli zdržovat, můžete samozřejmě přímo v textu prostě místo pravopisné podoby slovo zapsat tak, jak chcete, aby bylo vyslovené.
Možná si říkáte: Proč text prostě sami nenamluvíme? Newsletter připravujeme většinou pozdě v noci nebo brzy ráno. Obvykle u toho jeden z nás není. Nebo jsme v prostředí, kde není vhodné nahlas mluvit, případně je okolo dost rušno. S nahráváním už máme nějakou zkušenost a víme, že zabere docela dost času, aby k něčemu bylo. Možnost vygenerovat audio z textu nám tak přijde i praktičtější. V neposlední řadě bychom se rádi pustili i do anglicky mluveného slova, a co si budeme říkat, naše klony mluví anglicky mnohem lépe, než my sami. Ještě chvíli budeme laborovat s voiceoverem k newsletteru, ale brzy bychom chtěli začít publikovat i plnohodnotný podcast a webináře.
Budeme rádi, když nám napíšete, jak vám voiceover od našich robohlasů vyhovuje a jak bychom mohli zvukouvou variantu newsletteru upravit, aby se vám lépe poslouchala.
Na čem právě pracujeme
V agentuře Švejda Goldmann nedávno spustili nový web pro Upvest a nyní pracují na vývoji vnitřní webové aplikace. „Je to pro nás další příležitost integrovat nejnovější digitální trendy a inovace do praktických řešení pro naše klienty,“ říká Jakub.
Jan Polzer recenzoval knížku 75 tipů, jak si říct o web na svém blogu: „Se čtenářem autoři komunikují spíše formálním jazykem, rozhodně nejsou přehnaně cool a vtipní, kniha se ale velmi dobře čte a je srozumitelná. Hodně se mi líbí, že se čtenář dozví nejenom, co přesně má dělat a jak uvažovat, ale také co jej čeká ve chvíli, kdy se spojí s někým, kdo mu bude web realizovat.“
A to je z květnového zpravodaje Řekni si o web 79 let po válce ✌️ všechno. Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Mír s vámi,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.