Řekni si o web #15
Ahoj! Zásilkovna přišla o monopol ve výdejnách. Allegro jde do boxů. Seznam si nechá platit za nesledování. Zhoršuje se přístupnost webů. Musíte mít vícefaktorové přihlašování? Svěřte v létě AI dětem.
Linkodrom
Seznam začal prodávat digitální výkupné. Jak jsme psali v #09, Seznam začal uživatelům nabízet možnost vyplatit se ze sledování osobních údajů na webu. Za 79 korun měsíčně slibuje nesledovat data o zařízení a poloze uživatele. Někteří uživatelé nejsou potěšeni. Seznam testoval nový přístup k datům už od března. Pro uživatele připravil stránku s vysvětlením, jak celá věc funguje. Zároveň Seznam uživatele s prohlížečem nastaveným na vyšší stupeň zabezpečení soukromí začal odmítat obsloužit. Pro Seznam, který je závislý na příjmech z reklamy, je nový přístup k datům uživatelů důležitý i s blížícím se koncem podpory cookies třetích stran v prohlížečích. Proto i v tomto případě navádí uživatele k tomu, aby se zároveň přihlásili k uživatelskému účtu.
Weby se zhoršily v bezbariérové přístupnosti. Standardy pro přístupnost nesplňuje 96 % webových stránek, říká studie milionu nejnavštěvovanějších webů od WebAIM. Martin Hassman na Zdrojáku píše, že přístupnost stránek se v čase zhrošuje v kontrastu, alternativních textech obrázků, popiscích formulářových polí nebo textech odkazů. S blížícím se termínem účinnosti evropské směrnice o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb v červnu příštího roku (psali jsme v #03) bude potřeba na přístupnost zaměřit pozornost více. Naštěstí Wordpress postavíte přístupný i po slepu.
Zásilkovna už nebude mít exkluzivitu ve výdejních místech. Lupa píše, že Zásilkovna ustoupí tlaku antimonopolního úřadu a otevře svá smluvní výdejní místa i konkurenci. Chopí se příležitosti Česká pošta? 🤔
Allegro (Mall.cz) staví vlastní výdejní boxy.
Máte e-shop? A mohli bychom vidět vaše MFA? V polské webové agentuře TheStory se zamýšlejí nad dopady evropské směrnice PSD2 na e-commerce. Mysleli jsme si, že bude stačit, když silné ověření zákazníka zavedou platební systémy, ale čím dál víc online subjektů zjišťuje, že když nakládají s penězi svých klientů (třeba s kreditem), začínají evropští regulátoři vyžadovat zavedení vícefaktorových autentizací a biometrie i mimo finanční segment.
Co potřebuje AI k ovládnutí vyhledávání? Joan Westernbergová významně zdvihá obočí, pokud jde o spojení budoucnosti vyhledávání s AI : „I’m not anti-AI. But we can’t treat it as a magic wand that will let us wish away all the problems of traditional search.“ Poukazuje hlavně na to, že současná AI je náchylná k chybám, předsudkům a je snadno manipulovatelná.
100 tipů pro efektivní práci s Figmou. Nitish Khagwal sestavil přehled stovky tipů pro lepší produktivitu práce ve Figmě.
Please Figma, I just want inputs. Actual functional text fields. Checkboxes. Radio buttons. Dropdowns.
— Jiří Tvrdek na Twitteru
Problémy s výší platů ve státní správě nejsou jen v IT. Ke hlasům Karla Večeři k situaci v ČÚZK a Lukáše Kintra z NÚKIB se přidává Martin Bunček z TA ČR: „Už se to v podstatě nedá řídit – jakékoliv ‚manažerské‘ nástroje jsou ořezávány a jen se koukáte, jak kvalitní lidé odcházejí.“
Kam s ním? Spolek AI dětem nám se starou slámou neporadí, ale pořádají letní příměstské tábory pro děti, píše Martin Michálek na Twitteru.
Život s technologiemi
Mají weboví designéři (umět) kódovat? Člověk by řekl, že tohle téma máme vyřešené třeba už dvacet let. Přesto se ta otázka znovu objeví s novými studenty na začátku semestru. K tématu se vrátil Brad Frost, autor Atomic Designu.
Mohli bychom se obdobně ptát třeba u módních návrhářů, architektů, automobilových designérů… Asi nikoho z nás by nenapadlo chtít od Liběny Rochové, aby seděla u šicího stroje a šila trička. Nepoženeme Jakuba Cíglera, aby dělal přidavače na stavbě, ani Jakuba Mendela k pásu v automobilce. Každý návrhář ale musí rozumět materiálu, výrobním postupům a technickým nárokům na provoz výsledků své tvorby.
Než se Martin v minulém tisíciletí stal webovým návrhářem, pracoval jako návrhář tiskovin. Díky počítačům a dostupným nástrojům, jako je Adobe InDesign, Affinity Designer nebo Canva, můžete začít navrhovat pro tisk třeba hned. I tak se ale grafický designer učí chemické složení barev, výrobu papíru, strojařinu, přenos obrazu světlem na fyzický materiál, fyzikální roztlak barvy v tiskovém stroji, skládání obrazového bodu na monitoru, šití, ořez a lepení bloků knih a musí obsáhnout i spoustu dalších materiálových a technologických znalostí.
Rozdíl mezi designérem, který ví, jak se jeho návrhy dostanou do produkce, jak se budou distribuovat a jak se budou používat, a designérem, který to neví, se projeví v užitných vlastnostech a trvanlivosti výsledného produktu nebo v jednoduchosti a ceně výroby.
Můžete se o technologiích webu učit jen teoreticky, ale když si zkusíte vytvořit web nebo aplikaci od začátku do konce, jde to učení pod kůži mnohem snáze. I proto si myslíme, že by designéři měli umět kódovat, ale nikdo by to po nich neměl chtít v produkci.
Na čem právě pracujeme
Pondělí a úterý Jakub s Martinem strávili v podkroví K;)k vedením praktického workshopu s poněkud mnohoslibným názvem Design služeb – Kreativní myšlení a inovační řízení.
Provedli jsme účastníky tvorbou inovačního prostředí a v řízení inovací jsme se zaměřili na nácvik metod s využitím našeho oblíbeného dvojdiamantu. Školení se účastnili lidé z knihoven, ale také z muzeí a galerií. Byl to poslední třetí termín školení v rámci programu Kultury v kurzu. Stále se ozývají další zájemci, a tak je pravděpodobné, že se na podzim se školením do Ústí nad Labem vrátíme. Možná i s nabídkou pro komerční subjekty. Pokud byste měli zájem, ozvěte se.
Ondřej Dúbravčík recenzoval naši knihu na blogu Cognito. Sedmdesát pět hvězdiček nám ještě nikdo neudělil. Děkujeme!
A to je ze zpravodaje Řekni si o web vydaného pět set let od objevení New Yorku Delfínem všechno. Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.