Řekni si o web #13
Ahoj! Canva koupila Affinity. DIA má rok a stát chce dobře platit digilidi. Designéři mají mít vlastní produkt. Nastylujte Google Mapu do firemních barev. Mění se SEO v UXO? Dnešní vydání je bez AI.
Linkodrom
Canva koupila Serif. Serif je britská společnost, která vyvíjí nástroje pro designéry a fotografy pod názvem Affinity. Jejich bitmapový a vektorový editor a nástroj pro počítačovou sazbu tiskovin je populární alternativou k Adobe, především protože si je můžete za pár set korun jednorázově koupit. Naopak Canva je nástroj placený formou předplatného. Uživatelé Affinity se obávají, že další verze jejich oblíbeného software už si jednorázově nekoupí.
Vzhůru dolů uvolňuje záznamy z webinářů. Martin Michálek 👋 udělal velkorysý krok, když k bezplatnému zhlédnutí na Youtube uvolnil záznamy webinářů, které natočil buď sám, nebo s kolegy pod značkou Vzhůru dolů v letech 2020 až 2023. Videa se týkají kaskádových stylů, HTML a obecně webového vývoje, a tak je ocení především kodéři. Děkujeme!
Nejsou digilidi. Místopředseda vlády pro digitalizaci Ivan Bartoš svěřil časopisu Euro, že se snaží narovnat platové podmínky ve státní sféře tak, aby byla na pracovním trhu schopná držet krok s privátní sférou.
Každý designér by měl mít vlastní produkt.
je šéf Q Designers, kteří navrhují úžasné věci. Kdybychom měli jmenovat jednu, tak třeba projekt 100 skupin. Jindra říká, že: „Není možné navrhnout dobrý produkt, aniž byste rozuměli byznysu.“ O byznysu se toho člověk nejvíc dozví při vlastním podnikání. I proto by každý designér měl mít nějaký svůj projekt.Nastylujte si mapu Googlu tak, aby ladila s vaším brandem. Věděli jste, že si můžete u Google map vkládaných na váš web určit, jaké prvky bude zobrazovat? Můžete si vypnout body zájmu, aby nebraly pozornost špendlíku s vaší pozicí, ale také můžete celou mapu přebarvit do firemních barev. Podívejte se na ukázky na Snazzy Maps.
Změní se SEO na UXO? Když jsme přednášeli o vztahu UX a SEO na SEO Restartu, ještě jsme nevěděli, že Danny Sullivan z Googlu se na Twitteru o den později rozepíše o cargo kultu SEO: „Nejdůležitějším klíčem k úspěchu ve vyhledávání Google je obsah, který má lidi potěšit, a ne to, co jste možná slyšeli, že «Google chce».“ Někteří SEO specialisté v tom vidí předzvěst UX Optimization, jiní pochybují. Za tip děkujeme Jardovi Hlavinkovi.
Prosím vás, chcete-li dosáhnout úspěchu, přestaňte dělat ty spousty věcí, o kterých jste slyšeli z druhé, třetí či jakékoli ruky, a které mají prý „něco dokázat Googlu“, a raději svým návštěvníkům poskytněte skvělý, uspokojující zážitek. Tak ukážete hodnotícím systémům Googlu, že si zasloužíte, aby se vám dařilo.
🇺🇦 V Oděse se počítali IT specialisté. Podle studie mezi 7000 oděskými ajťáky, 95 % z nich měsíčně daruje průměrně 10 000 hřiven (cca 6000 korun). V Oděse pracuje ve 132 vývojářských firmách asi 15 000 ajťáků, což je asi dvacetina celkového počtu na Ukrajině. IT na Ukrajině patří mezi největší exportéry. Na každého ajťáka připadají tři nově vytvořená místa v ostatních oborech. Za poslední rok ajťáků na Ukrajině přibylo 22 000. Martin nedá dopustit na Spark Mail a Jakub na Grammarly ještě z dob, kdy nebylo cool. A jaký ukrajinský software používáte vy? Podělte se o tipy v komentářích.
5 tipů, jak předcházet komplikacím při uživatelském testování. Eliška Martiníková se dělí o zkušenosti, které jí pomáhají doručit uživatelské testování bez zádrhelů.
5 tipů na bezproblémový workshop. Někdy se nám zdá, že jako designéři už téměř nenavrhujeme, ale jen facilitujeme workshopy, kde si mezi sebou vyjasňují svoje očekávání různé strany. I proto se hodí dívat se, jaké triky pro zdárný průběh workshopů používají kolegové. Svým dílem přispěl Šimon Jůn.
Život s technologiemi
Loni na Apríla začala fungovat Digitální a informační agentura (DIA). Její ustavení doprovázely politické půtky a ani její start nebyl úplně organizačně hladký. Vypráví se o tom historky tak divoké, že by leckterý startup mohl závidět.
DIA přebírá správu CzechPointů, Portál občana, základní registry a vedle toho začíná sama vytvářet první vlastní služby. Nejviditelnější z nich je v lednu spuštěná eDokladovka, mobilní aplikace pro digitální občanský průkaz, další doklady a časem snad i více.
Pro designéry, kteří pracují na projektech státní správy, je DIA důležitá i jako kompetenční centrum, které by mělo nastavovat dobrou praxi, a kromě jiného převzalo péči o design systém státní správy.
DIA si vytváří výzkumný panel respondentů. Asi by nebylo úplně v pořádku, abyste se do něj hlásili vy. Už jen tím, že čtete tenhle newsletter, zajímáte se o digitalizaci státní správy nejspíš více než běžný občan. Určitě ale máte ve svém okolí někoho, kdo by mohl nové digitální služby státu testovat.
Těšíme se, jak DIA s digitalizací pohne, a držíme pěsti!
Na čem právě pracujeme
Martin strávil celé úterý zpovídáním zákazníků, kteří přicházeli do optiky Lentiamo v centru Prahy. E-shop, který si možná ještě pamatujete jako Vaše čočky, postupně otevírá kamenné optiky a hledá způsob, jak co nejlépe propojit offline a online transakce zákazníků, aby snáze doměřil návratnost investic. Kvantitativní informace teď doplňují kvalitativními. Kromě odpovědí na otázky co a kolik chce získat také vhled, proč a jak zákazníci dělají. Jako vždy, když Martin pracuje na projektu, který se týká zdraví, všímá si na sobě všech příznaků. Teď to vypadá, že potřebuje nové sluneční brýle!
Na VŠE vždy v polovině semestru přeruší výuku a koná se Inovační týden. Původně to měl být čas hledání nových způsobů výuky, ale postupně se z toho stal přednáškový a workshopový festival, který je otevřený i veřejnosti. V našem aktualizovaném přehledu odborných akcí najdete tipy na tři události, které by vám neměly v inovačním týdnu uniknout: Lumír Kajnar mluví o logotypech, Filip Dřímalka o budoucnosti bez práce a
o nějakém novém technologickém trendu. My máme přístí týden od učení volno! 🥳A to je ze zpravodaje Řekni si o web, prvního v letním čase roku 2024, všechno. Vítáme stovku nových odběratelů, kteří se přihlásili minulý týden! Díky také všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden přejeme a zvolněte,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.