Řekni si o web #12
Ahoj! Seznam testuje AI na domovské stránce. Zákon o kyberbezpečnosti se nestihne. Figma má open-source dvojče. Komunikace s Chatem GPT v angličtině vyjde levněji. Trendy UX versus SEO.
Linkodrom
Seznam testuje AI pro shrnutí článků odkazovaných z domovské stránky. Na Twitteru Petra Brzka se objevil otisk obrazovky, kde vedle nadpisu článku můžete na domovské stránce Seznamu klepnout na štítek shrnutí, který otevře překryvné okno se souhrnem obsahu odkazovaného článku. Podle vyjádření Marka Vacka, produktového manažera domovské stránky Seznamu, jde zatím jen o A/B testování, tak pokud shrnutí v prohlížeči nevidíte, zkuste anonymní okno nebo jiný prohlížeč.
NÚKIB nestihne připravit český zákon ke směrnici o kyberbezpečnosti. O evropské směrnici NIS2 jsme psali už v únoru. Směrnice dělí firmy a instituce do skupin podle důležitosti a uvaluje na ně povinnost chránit své výpočetní systémy. NÚKIB, který má přípravu zákona k NIS2 na starosti, odhaduje, že u nás začne platit nejdříve příští rok.
Figma má open-source dvojče. Jmenuje se Penpot a co nevidět dostane verzi 2.0. Máme před sebou velikonoční svátky, a to je ideální čas vyzkoušet něco nového. Za upozornění děkujeme Šimonu Jůnovi.
Hon na easter eggs v aplikacích a na webech. Na Androidech si otevřete nastavení a sekci o tomto telefonu. Potom zuřivě klepejte na číslo verze Androidu, dokud se easter egg neobjeví. Systém macOS je plný easter eggů. Pokud jste příznivci Středozemě a že byl včera ten #TolkienDay, zkuste v terminálu otevřít tenhle příkaz: cat /usr/share/calendar/calendar.lotr
. Ukáže se vám kalendář Pána prstenu a uvidíte, že na Velikonoce připadá slavnost květu mallornového stromu. Když si vypíšete další kalendáře ls /usr/share/calendar/calendar.*
, zjistíte, že stačí změnit koncovku na .music
a hle: dnes je to 197 let od úmrtí Beethovena. Když v iOS zvětšíte ikonu otevřené knihy 📖, uvidíte, že text na stránkách pochází z reklamy Think Different. A když jsme u té historie: dejte na Google hledat Google in 1998. Jaké easter eggy máte rádi vy? Podělte se v komentářích.
GPT vyjde v angličtině levněji. Jakob Nielsen našel v textu J. S. Brodersena How to Manage an AI’s Limited Memory srovnání nákladů na tokenizaci v různých jazycích. Vyšlo mu, že dánština spotřebuje o 42 % zdrojů více než angličtina. Z toho vychází, že pokud si platíte přístup přes programové rozhraní nebo často narážíte na limit dotazů, měli byste zvážit přechod z češtiny do angličtiny.
Potřebujeme velký jazykový model pro češtinu. Minulý týden probleskla zpráva, že VUT v Brně vytvořilo ryze český jazykový model pro AI csmpt7b. AI komunita nad ním trochu ohrnuje nos, protože jak na Twitteru píše
, model je postavený nad daty z prózy a komentářů na iDnesu. O vlastní model usiluje i Seznam.cz, ale u něj není jasné, jestli ho uvolní ke komerčnímu využití. Ve Španělsku si důležitost kvalitního modelu pro AI uvědomují a tamní vláda zadala vytvoření základního modelu nejen pro španělštinu, ale i pro ostatní jazyky Španělska.182 bezplatných kurzů o AI. Přesně tolik kurzů o AI nabízí LinkedIN právě teď. Některé jsou už pár měsíců neaktualizované, a tak bude potřeba zamyslet se, jak moc jsou ještě relevantní. Najdete tu návod na Midjourney, Stable Diffusion a DALL•E Copilot v Teams, Excelu, PowerPointu a ve Wordu, AI pro UX designéry a pro designový proces a naopak UX pro AI, AI jako SEO asistent, tipy pro helpdesk, pro digitální marketéry, pro výzkum a psaní nebo obchod. Máte už v životopise certifikát z kurzu o AI?
Život s technologiemi
Jakub s Martinem přednášeli na SEO Restartu o aktuálních UX trendech a jejich vlivu na optimalizaci pro vyhledávače. UX designéři a SEO specialisti občas těžko hledají společný jazyk. Aktuální vývoj na poli vyhledávačů dostává obě digitální specializace na jednu loď. Například Bing přišel s Deep Search a Google se Search Generative Experience, což jsou obě služby využívající umělou inteligenci ve vyhledávání, které mění vyhledávač ze seznamu odkazů na odpovídač.
Uživatelský prožitek se stává signálem pro vyhledávače. Metriky jako Core Web Vitals, míra opuštění a mobile first se pokoušejí kvantifikovat kvalitu UX tak, aby ji vyhledávače mohly využívat jako jeden z faktorů pro řazení stránek ve výsledcích vyhledávání.
„Vyhledávače si chtějí uživatele udržet dlouhodobě, a proto upřednostňují kvalitní uživatelský prožitek odkazovaných stránek.“
— Jakub Goldmann
Zaměřili jsme se na některé z trendů:
AI Chatboti – Integrování AI chatbotů do webových stránek by nemělo znamenat, že z nich zmizí znalostní báze, nápovědy nebo seznamy často kladených otázek. Vyhledávače potřebují mít obsah pro indexaci. Bez ní nepoznají, jak je který web relevantní k tématu.
Texty generované a překládané AI – Generované a strojově překládané texty mají nízkou kvalitu a přidanou hodnotu. Je to nové lorem ipsum. Na generované texty se zaměřuje právě probíhající core update na Googlu a například Medium se dalo slyšet, že o generovaný obsah nestojí. Aby je vyhledávače neignorovaly, je potřeba vždy texty nechat alespoň editovat živým člověkem, který do nich přidá vlastní otisk originality.
Miniweby – Jednostránkové weby jsou snadné pro údržbu, ale kladou velké nároky pro nastavení routování odkazů (a třeba server-side rendering) a vhodné doplnění kódu o metadata, která umožní vyhledávači správně rozpoznat, začátek a konec jednotlivých tematických bloků. Specifickým případem jednostránkových webů jsou pak Single Page Apps nebo profily na různých sociálních sítích a platformách.
Personalizace – úprava obsahu na míru uživateli je doménou především e‑commerce a médií, ale díky rozšíření nástrojů jako Adobe Experience se dostává i na korporátní weby. To znamená, že na stejném URL může být pokaždé trochu jiný obsah. V podstatě je to nekalá praktika cloakingu.
No-code – S používáním no-code nástrojů se pojí – logicky – omezený vliv na kvalitu zdrojového kódu, což může mít vliv na on-page faktory pro SEO. Hlavním přínosem a zároveň hrozbou je ale demokratizace přístupu k tvorbě webu, se kterou se pojí obecně třeba horší informační architektura webů. S nástroji jako je Webnode nebo Wix pak také přichází generovaný obsah, ale to už bychom se opakovali.
Prezentaci z konference si můžete prohlédnout a stáhnout na Slideshare.
Na čem právě pracujeme
Jakub s kolegyněmi z agentury Švejda Goldmann pracují na srozumitelnější a efektivnější formě jejich analýz: „Děláme opravdu dobré detailní heuristiky a rychlé skeny. Identifikujeme díky nim v uživatelském prožitku bariéry, které komplikují online nakupování. Jsme na ně vážně pyšní. Mysleli jsme si, že jsou naše zprávy snadno pochopitelné, ale ukazuje se, že někdy si je naši klienti vyloží jinak, než jsme zamýšleli. Snažíme se to změnit.“ Uvědomuje si totiž, že klíčem k úspěchu je, nejen že analýza odhalí problémy, ale také když je srozumitelně prezentuje s praktickými kroky k řešení. „Naším cílem je poskytovat jasné směrování a podporovat vytváření intuitivních a přívětivých digitálních produktů.“
A to je z velikonočního zpravodaje Řekni si o web všechno. Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.