Řekni si o web #46
Ahoj! Návrháři se stěžují na Figmu, nemají ale kam utéci. Jak má vypadat sekce webu ve znakovém jazyce? Změna je jediná danost. Pohlídejte si návaznost prací na webu.
Telegraficky
🎙️ Vysílací rada touží zkrotit internetové tvůrce.
👎 Stát nedá občanům právo na digitální službu v termínu.
📝 Úřady mají přístup k rejstříku plných mocí.
⚡ Na příkaz ÚOOÚ Seznam odstranil consent-or-pay. Zatím.
📦 GSPR nese nové povinnosti pro e-shopy.
🔨 Google čelí tlaku na prodej Chrome.
📰 Seznam newsfeed fandí malým webům.
🎱 Naši osmáci vynikají v počítačové a internetové gramotnosti.
🔍 Křišťálová Lupa 2024 zná vítěze.
Linkodrom
Má Figma alternativu? V poslední době se objevují hlasité názory, že vývoj Figmy jde špatným směrem. Máme ale na výběr? Ne, teď nemáme na mysli klony Figmy, jako je Penpot, Pixso, Creatie, Siter nebo Motiff. Jsou sice za zlomek ceny Figmy, ale často mají omezenější featureset, pomalejší vývoj, a když už chcete od Figmy utéct – vlastně k navrhování přistupují stejně jako Figma.
Teď máme na mysli nástroje pro profesionální návrh webu nebo aplikace, které k navrhování přistupují odlišně od Figmy. Než jsme všichni s prvním lockdownem přešli na Figmu, mnozí z nás navrhovali v Adobe XD. Adobe později zastavilo vývoj a nezdá se, že by po nezdařené akvizici Figmy měl vývoj pokračovat.
Uživatelé macOS pracovali se Sketchem. Stále je jen pro macOS a neměli jsme odvahu vyzkoušet na Windows klon Lunacy. Cena předplatného stoupla na 120 dolarů za rok, ale platí jen designéři. Sketch se naučil spolupráci v reálném čase, ale jen v aplikaci. Prototyp běží v prohlížeči a v něm lze také komentovat.
Své zastánce stále má Axure RP. Hodí se pro interaktivní low-fidelity prototypy. Takže nakonec stejně budete podklady do výroby připravovat v jiném nástroji. Možná se ale vyhnete potřebě high-fidelity návrhy znovu rozhýbávat.
Fanoušci Axure se permanentně špičkovali s návrháři v Justinmind. I ten stále existuje a dnes není úplně jasné, jestli v něm máme dělat lepší prototypy z podkladů ve Figmě, nebo Figmu úplně nahradit.
Než Figma všem vypálila rybník, spekulovalo se o tom, že by Sketchi prospěla akvizice Invision s jejími nástroji pro handoff. Pak chvíli nebylo jasné, kdo akvíruje koho, až si Invision vytvořilo design tool a Sketch vyřešil předávky. Dnes má Invision interaktivní tabuli Freehand a nástroj pro prototypování Prototype.
V podobném postavení jako Invision býval Marvel. Dodnes ho milujeme pro možnost nasnímat rukou kreslené skici a pospojovat je do prototypu přímo v mobilní aplikaci. Jen nás teď trochu vypekl, když jsme o něm povídali lidem s Androidem. Jejich aplikace zmizela z Google Play a možná to ani nezaznamenali.
Jako si designéři začali stěžovat na Figmu, začali zároveň vyzdvihovat Canvu. Po pravdě ale zatím neznáme nikoho, kdo by profesionálně v Canvě navrhoval něco jiného než osobní a zájmové weby. To ale neznamená, že takové nejsou!
Jinak hlásíme, že se po dobu naší služby za posledních pět let na poli designérských nástrojů vhodných pro high-fidelity návrh a předání podkladů programátorům nic zvláštního nestalo. Možná nás to teprve čeká. Zatím ale zůstáváme s Figmou.
UX štěky. Náš kolega, kamarád a také bývalý šéf BoB Marvan začal upouštět krátké štěky k UX a designu. Zatím jsme jich napočítali šest, ale prý jich má v šupleti připraveno asi šedesát. Není to tedy adventní kalendář, jak by se mohlo zdát. My #BoBDesignBits sledujeme přes hashtag na Twitteru, ale BoBa najdete na každé sociální síti, takže můžete svůj kousek moudra dostat prostřednictvím oblíbeného kanálu.
Změna je jedinou daností, řekl by Heraclitus. Pocítili jsme to i na dvoudenním školení inovací v lounské knihovně. Martin se sem vrací po pěti letech, kdy v Lounech byl s projektem sociálních inovací v knihovnách s KISKem. Tehdy knihovny začaly fungovat jako komunitní centra. Půjčování knížek je jejich až čtvrtou prioritou a naopak dnes třeba pomáhají lidem využívat digitální služby státu. Pořád je to příjemné místo ke čtení ať už za pecí, nebo v kavárně, ale smysl knihovny se neustále proměňuje. Pokud jste v knihovně dlouho nebyli, zajděte se do ní podívat. Možná zjistíte, že je to příjemný co-working, nebo najdete dílnu či klubovnu pro svoje koníčky. Knihovny se pořád mění.
Čas na hru: Před půl rokem jsme tu měli jeho hru s checkboxy, a teď nás
pobaví hrou PacCam. Ne, není to překlep. Je to Pac-Man, akorát ho místo joysticku ovládáte otvíráním úst a otáčením hlavy, které snímá kamera. Bavíme se při představě, že se někde ukládá videozáznam, kde vrtíme hlavou a otvíráme ústa. Je to legrace!Život s technologiemi
Přístupnost webu trenduje. Může za to Evropský zákon o přístupnosti, který bude účinný od 26. června příštího roku. Zákon se řídí podle standardů WCAG 2.2. Obsah webu podle něj má být dostupný různými smyslovými i vstupními metodami. To zahrnuje také potřeby uživatelů českého znakového jazyka. Na konferenci INSPO jsme v sobotu ukazovali závěry průzkumu, který jsme dělali pro Deaf Friendly.
Uživatelé českého znakového jazyka mají specifické požadavky. Ty přesahují běžnou úroveň A nebo AA ze standardu WCAG, které zákon výslovně předepisuje. Míří k nejvyšší úrovni AAA. Přestože dosažení nejvyšší úrovně přístupnosti není povinné, může zásadně zlepšit uživatelskou zkušenost.
Protože je český znakový jazyk samostatnou jazykovou verzí webu, měl by tak být skutečně řešen i na webu. Český znakový jazyk by měl být samostatnou jazykovou verzí webu. Odkaz na ni by měl být vpravo nahoře na stejném místě a ve stejné formě jakou přepínáme do angličtiny a dalších jazyků. Pro označení jazykové verze je důležité použít znak českého znakového jazyka – stejně jako bychom čínskou verzi označili znakem v čínštině. Nepoužívejte znak vozíčku ani škrtnutého ucha. Nevhodné je také použití znaku pro americký znakový jazyk, který občas někdo omylem stáhne z knihoven ikonek. Pro verzi ve znakovém jazyce není vhodné použít ani ikonu da Vinciho vitruviánského muže.
Čeština je pro neslyšící často cizím jazykem. To ovlivňuje způsob, jakým čtou a vnímají obsah. Uživatelé českého znakového jazyka obtížně skenují text a potřebují kontextové titulky i vizuální navigaci. Vizualizace konceptů a sdělení obrazem nebo animací jim usnadňuje pochopení. Naopak dlouhé texty je matou. Nejefektivnější médium představují velmi krátká videa. Ideálně v délce do dvou minut. Pro lepší orientaci je vhodné video v pozadí doplnit brandingem a případně zobrazením věcí a situací, o kterých se právě mluví.
Pro zajištění přístupnosti je nutné obsah rozdělit do menších celků a odstranit zbytečné vizuální dekorace, jako jsou například hero sekce. Design a navigace by měly být co nejjednodušší, s obsahem uspořádaným shora dolů v jednom sloupci.
Uživatelé znakového jazyka hledají ve své jazykové verzi i aktuální informace. Pokud stránky v českém znakovém jazyce vytváříte pouze jednorázově a nedoplňujete je o aktuality, je vhodné na to upozornit a případně zobrazovat datum poslední aktualizace.
Vývoj sekce v českém znakovém jazyce není jen o splnění standardů. Jde o krok k větší inkluzi a odstranění bariér, což má přínos pro neslyšící i celou společnost.
Na čem právě pracujeme
Jakub i Martin právě bojují s viry, což je poznat i na četnosti příspěvků a vydávání newsletteru. Než ulehli, stihli minulý týden dvoudenní školení o řízení inovací a kreativním myšlení v Lounské knihovně. Ve středu ráno odvedli v rámci Týdne pro Digitální Česko pro bono workshop Od zadání k prototypu. Týden pak zakončili v sobotu na konferenci INSPO ′24 prezentací dobré praxe pro sekci webu v českém znakovém jazyce.
Tip z naší knihy
Dbejte na správné pořadí prací
Práce na projektu sice nemusí vždy probíhat striktně lineárně, ale určité pořadí kroků je zásadní.
Někdy se designér nechá unést a věnuje přespříliš energie tvorbě detailních výstupů, zatímco hlavní problém zůstává nevyřešený. Než se pustíte do konkrétních řešení, ujistěte se společně, že máte ujasněné všechny klíčové koncepty a dobře pojmenované problémy, na kterých budete pracovat.
Tento problém bývá častý zejména u méně zkušených designérů, kteří mají tendenci přeskakovat do detailů nebo se soustředit na vizuální věrnost návrhů. Často to pramení z nejistoty, kterou se snaží kompenzovat kreativním rozptýlením. Výsledkem však mohou být esteticky povedené návrhy, jež postrádají pevný základ z dřívějších fází práce.
Pamatujte, že nejdražší chyby vznikají zpravidla na začátku – tam, kde nejsou na první pohled vidět. A čím déle trvá jejich odhalení, tím obtížnější je náprava.
A to je z posledního listopadového zpravodaje Řekni si o web roku 2024 všechno. V neděli začne Advent! Díky všem za feedback. Pokud pro nás máte nějaký tip, co příště vylepšit nebo udělat jinak, těšíme se.
Hezký týden,
Jakub Goldmann a Martin Kopta.
Jednohubky
Každý den vám připravujeme jednohubky na našem webu (RSS feed, Twitter, Threads a Bluesky).